Affärskommunikation
Kurskod: AFFAFÄ00S Poäng: 100Kursen affärskommunikation omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnet syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen affärskommunikation omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnet syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för förhållanden, kulturer och affärsseder i några länder. | Eleven redogör utförligt för förhållanden, kulturer och affärsseder i några länder. | Eleven redogör översiktligt för förhållanden, kulturer och affärsseder i några länder. |
Eleven ger exempel på hur språket kan störa kommunikationen i några affärssammanhang. | Eleven ger exempel på hur språket kan störa kommunikationen i några affärssammanhang. | |
Utifrån exemplen diskuterar eleven utförligt och nyanserat om språkets betydelse som kommunikationsmedel och dess påverkansmöjligheter. | Utifrån exemplen diskuterar eleven utförligt om språkets betydelse som kommunikationsmedel och dess påverkansmöjligheter. | Utifrån exemplen diskuterar eleven översiktligt om språkets betydelse som kommunikationsmedel och dess påverkansmöjligheter. |
Eleven framställer efter samråd med handledare affärsdokument samt informations- och presentationsmaterial med lämpliga tekniker och arbetsmetoder. | Eleven framställer efter samråd med handledare affärsdokument samt informations- och presentationsmaterial med lämpliga tekniker och arbetsmetoder. | Eleven framställer i samråd med handledare affärsdokument samt informations- och presentationsmaterial med lämpliga tekniker och arbetsmetoder. |
Dessutom förmedlar eleven sitt budskap med ett för ändamålet och mottagaren anpassat språk. | Dessutom förmedlar eleven sitt budskap med ett för ändamålet och mottagaren anpassat språk. | |
I arbetet söker och bearbetar eleven med säkerhet den information som behövs för att lösa uppgiften. | I arbetet söker och bearbetar eleven med viss säkerhet den information som behövs för att lösa uppgiften. | |
När arbetsuppgiften är genomförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetsuppgiften är genomförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | När arbetsuppgiften är genomförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .