Anläggningsförare 2
Kurskod: ANAANA02 Poäng: 200Kursen anläggningsförare 2 omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen anläggningsförare 2 omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven planerar och organiserar samt utför med mycket gott handlag enkla och även mer avancerade arbetsuppgifter samt uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven planerar och organiserar samt utför med gott handlag enkla arbetsuppgifter och uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven planerar och organiserar samt utför med visst handlag enkla arbetsuppgifter utifrån fastställda kvalitetskrav. |
Eleven framför, och utför arbetsuppgifter med, mobila arbetsmaskiner på ett trafiksäkert och miljövänligt sätt. | Eleven framför, och utför arbetsuppgifter med, mobila arbetsmaskiner på ett trafiksäkert och miljövänligt sätt. | |
Eleven kör och manövrerar i bekanta och nya situationer på ett trafiksäkert och miljömedvetet sätt. | Eleven kör och manövrerar i bekanta och delvis nya situationer på ett trafiksäkert och miljömedvetet sätt. | Eleven kör och manövrerar i bekanta situationer på ett trafiksäkert och miljömedvetet sätt. |
I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare material, verktyg, maskiner, fordon och någon metod som passar för uppgiften. | I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare material, verktyg, maskiner, fordon och någon metod som passar för uppgiften. | I planeringen väljer eleven i samråd med handledare material, verktyg, maskiner, fordon och någon metod som passar för uppgiften. |
Dessutom motiverar eleven utförligt och nyanserat sina val med hänsyn till hälsa, miljö och ekonomi samt utifrån lagar och andra bestämmelser. | Dessutom motiverar eleven utförligt sina val med hänsyn till hälsa, miljö och ekonomi samt utifrån lagar och andra bestämmelser. | Dessutom motiverar eleven översiktligt sina val med hänsyn till hälsa, miljö och ekonomi samt utifrån lagar och andra bestämmelser. |
Eleven gör en välgrundad riskbedömning av arbetsuppgiften och situationen samt anpassar vid behov, och efter samråd med handledare, sin planering. | Eleven gör en riskbedömning av arbetsuppgiften och situationen samt anpassar vid behov, och efter samråd med handledare, sin planering. | Eleven gör en enkel riskbedömning av arbetsuppgiften samt anpassar vid behov, och i samråd med handledare, sin planering. |
Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. |
I arbetet följer eleven efter samråd med handledare arbetsbeskrivningar och ritningar samt hanterar och vårdar med säkerhet material, verktyg, maskiner och fordon på ett riktigt sätt utifrån givna instruktioner. | I arbetet följer eleven efter samråd med handledare arbetsbeskrivningar och ritningar samt hanterar och vårdar med viss säkerhet material, verktyg, maskiner och fordon på ett riktigt sätt utifrån givna instruktioner. | I arbetet följer eleven i samråd med handledare arbetsbeskrivningar och ritningar samt hanterar och vårdar med viss säkerhet material, verktyg, maskiner och fordon på ett riktigt sätt utifrån givna instruktioner. |
Eleven arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi. | Eleven arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi. | |
Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av arbetet. | Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av arbetet. | Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av arbetet. |
Dessutom utvärderar eleven, utifrån fastställda kvalitetskrav och med nyanserade omdömen, arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur dessa kan förbättras. | Dessutom utvärderar eleven, utifrån fastställda kvalitetskrav och med nyanserade omdömen, arbetsprocessen och resultatet. | Dessutom utvärderar eleven, utifrån fastställda kvalitetskrav och med enkla omdömen, arbetsprocessen och resultatet. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vilken betydelse arbetsprocessen och resultatet har för en hållbar utveckling. | Eleven redogör utförligt för vilken betydelse arbetsprocessen och resultatet har för en hållbar utveckling. | Eleven redogör översiktligt för vilken betydelse arbetsprocessen och resultatet har för en hållbar utveckling. |
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med andra samt använder fackspråk med säkerhet. | I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med andra samt använder fackspråk med viss säkerhet. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .