Anatomi och fysiologi 2
Kurskod: ANOANA02 Poäng: 50Kursen anatomi och fysiologi 2 omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen anatomi och fysiologi 2 omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människokroppens uppbyggnad och funktion. | Eleven beskriver utförligt människokroppens uppbyggnad och funktion. | Eleven beskriver översiktligt människokroppens uppbyggnad och funktion. |
Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för kroppens vätske- och elektrolytbalans. | Vidare redogör eleven utförligt för kroppens vätske- och elektrolytbalans. | Vidare redogör eleven översiktligt för kroppens vätske- och elektrolytbalans. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för människans normala fysiska utveckling. | Dessutom redogör eleven utförligt för människans normala fysiska utveckling. | Dessutom redogör eleven översiktligt för människans normala fysiska utveckling. |
I beskrivningarna använder eleven med säkerhet medicinsk terminologi. | I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet medicinsk terminologi. | |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vanliga läkemedel, deras verkningssätt, hantering, användningsområden och biverkningar samt redogör för lagar och andra bestämmer som gäller för läkemedelsanvändning och läkemedelshantering. | Eleven beskriver utförligt vanliga läkemedel, deras verkningssätt, hantering, användningsområden och biverkningar samt redogör för lagar och andra bestämmer som gäller för läkemedelsanvändning och läkemedelshantering. | Eleven beskriver översiktligt vanliga läkemedel, deras verkningssätt, hantering, användningsområden och biverkningar samt redogör för lagar och andra bestämmer som gäller för läkemedelsanvändning och läkemedelshantering. |
Vidare utför eleven enkel läkemedelsberäkning med gott resultat och bedömer relevansen av resultatet. | Vidare utför eleven enkel läkemedelsberäkning med tillfredsställande resultat och bedömer relevansen av resultatet. | |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat kroppens försvarssystem. | Eleven beskriver utförligt kroppens försvarssystem. | Eleven beskriver översiktligt kroppens försvarssystem. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .