Barn- och ungdomshälsa
Kurskod: BAOBAR0 Poäng: 100Kursen barn- och ungdomshälsa omfattar punkterna 1–3 och 5–6 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen barn- och ungdomshälsa omfattar punkterna 1–3 och 5–6 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för barn- och skolhälsovårdens utveckling, organisation och arbete. | Eleven redogör utförligt för barn- och skolhälsovårdens utveckling, organisation och arbete. | Eleven redogör översiktligt för barn- och skolhälsovårdens utveckling, organisation och arbete. |
Eleven ger exempel på förebyggande hälsoarbete samt beskriver utförligt och nyanserat insatsernas betydelse för barns och ungdomars hälsa. | Eleven ger exempel på förebyggande hälsoarbete samt beskriver utförligt insatsernas betydelse för barns och ungdomars hälsa. | Eleven ger exempel på förebyggande hälsoarbete samt beskriver översiktligt insatsernas betydelse för barns och ungdomars hälsa. |
Eleven redogör även för lagar som reglerar verksamheterna. | Eleven redogör även för lagar som reglerar verksamheterna. | |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för barns och ungdomars hälsa och sambanden mellan levnadsvanor och livsvillkor för hälsa och välbefinnande. | Dessutom redogör eleven utförligt för barns och ungdomars hälsa och sambanden mellan levnadsvanor och livsvillkor för hälsa och välbefinnande. | Dessutom redogör eleven översiktligt för barns och ungdomars hälsa och sambanden mellan levnadsvanor och livsvillkor för hälsa och välbefinnande. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vanliga barnsjukdomar och skaderisker samt hur de kan förebyggas och behandlas. | Eleven redogör utförligt för vanliga barnsjukdomar och skaderisker samt hur de kan förebyggas och behandlas. | Eleven redogör översiktligt för vanliga barnsjukdomar och skaderisker samt hur de kan förebyggas och behandlas. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vård- och omsorgsuppgifter i samband med vanliga barnsjukdomar. | Eleven redogör utförligt för vård- och omsorgsuppgifter i samband med vanliga barnsjukdomar. | Eleven redogör översiktligt för vård- och omsorgsuppgifter i samband med vanliga barnsjukdomar. |
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i barns och ungdomars hälsotillstånd. | I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i barns och ungdomars hälsotillstånd. | I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, i samråd med handledare, symtom och förändringar i barns och ungdomars hälsotillstånd. |
Arbetet utförs med ett gott resultat. | Arbetet utförs med ett tillfredsställande resultat. | |
Eleven kommunicerar med säkerhet i samarbete och möten med människor. | Eleven kommunicerar med viss säkerhet i samarbete och möten med människor. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .