Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika båttyper, deras egenskaper och användningsområden.
|
Eleven beskriver utförligt olika båttyper, deras egenskaper och användningsområden.
|
Eleven beskriver översiktligt olika båttyper, deras egenskaper och användningsområden.
|
Eleven hanterar och framför med säkerhet och i nya situationer olika typer av fartyg inomskärs.
|
Eleven hanterar och framför med viss säkerhet och i nya situationer olika typer av fartyg inomskärs.
|
Eleven hanterar och framför med viss säkerhet och i bekanta situationer olika typer av fartyg inomskärs.
|
I hantering och framförande genomför eleven med mycket gott handlag olika uppgifter på ett säkert och sjömannamässigt sätt.
|
I hantering och framförande genomför eleven med gott handlag olika uppgifter på ett säkert och sjömannamässigt sätt.
|
I hantering och framförande genomför eleven med visst handlag olika uppgifter på ett säkert och sjömannamässigt sätt.
|
I arbetet gör eleven välgrundade riskbedömningar.
|
I arbetet gör eleven riskbedömningar.
|
I arbetet gör eleven enkla riskbedömningar.
|
Eleven navigerar, efter samråd med handledare, med olika typer av fartyg inomskärs och i kustnära vatten.
|
Eleven navigerar, efter samråd med handledare, med olika typer av fartyg inomskärs och i kustnära vatten.
|
Eleven navigerar, i samråd med handledare, med olika typer av fartyg inomskärs och i kustnära vatten.
|
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för sjövägsregler och regler för navigation.
|
Dessutom redogör eleven utförligt för sjövägsregler och regler för navigation.
|
Dessutom redogör eleven översiktligt för sjövägsregler och regler för navigation.
|
I arbetet samarbetar eleven med andra och kommunicerar i nya situationer på ett språk som är relevant för uppgiften.
|
|
I arbetet samarbetar eleven med andra och kommunicerar på ett språk som är relevant för uppgiften.
|
Eleven använder med säkerhet de termer och begrepp som är relevanta för ämnet.
|
|
Eleven använder med viss säkerhet de termer och begrepp som är relevanta för ämnet.
|
Eleven ger flera exempel på förebyggande säkerhetsåtgärder och åtgärder vid brand, olycksfall och överlevnad.
|
Eleven ger några exempel på förebyggande säkerhetsåtgärder och åtgärder vid brand, olycksfall och överlevnad.
|
Eleven ger något exempel på förebyggande säkerhetsåtgärder och åtgärder vid brand, olycksfall och överlevnad.
|
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat med stöd av välgrundade och nyanserade exempel hur båtlivet påverkar miljön samt vatten- och djurliv.
|
Dessutom beskriver eleven utförligt med stöd av välgrundade exempel hur båtlivet påverkar miljön samt vatten- och djurliv.
|
Dessutom beskriver eleven översiktligt med stöd av enkla exempel hur båtlivet påverkar miljön samt vatten- och djurliv.
|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat de lagar och bestämmelser som reglerar området, samt arbetar utifrån krav på säkerhet, kvalitet och miljö.
|
Eleven beskriver utförligt de lagar och bestämmelser som reglerar området, samt arbetar utifrån krav på säkerhet, kvalitet och miljö.
|
Eleven beskriver översiktligt de lagar och bestämmelser som reglerar området, samt arbetar utifrån krav på säkerhet, kvalitet och miljö.
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|