Beläggningsmaskiner
Kurskod: BELBEG0 Poäng: 100Kursen beläggningsmaskiner omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen beläggningsmaskiner omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven planerar och organiserar samt utför med mycket gott handlag enkla och även mer avancerade service- och underhållsuppgifter och uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven planerar och organiserar samt utför med gott handlag enkla service- och underhållsuppgifter och uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven planerar och organiserar samt utför med visst handlag enkla service- och underhållsuppgifter utifrån fastställda kvalitetskrav. |
I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare material, verktyg, maskiner och någon metod som passar för uppgiften. | I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare material, verktyg, maskiner och någon metod som passar för uppgiften. | I planeringen väljer eleven i samråd med handledare material, verktyg, maskiner och någon metod som passar för uppgiften. |
Dessutom motiverar eleven utförligt och nyanserat sina val med hänsyn till hälsa, miljö och ekonomi samt utifrån lagar och andra bestämmelser. | Dessutom motiverar eleven utförligt sina val med hänsyn till hälsa, miljö och ekonomi samt utifrån lagar och andra bestämmelser. | Dessutom motiverar eleven översiktligt sina val med hänsyn till hälsa, miljö och ekonomi samt utifrån lagar och andra bestämmelser. |
Eleven gör en välgrundad riskbedömning av arbetsuppgiften och situationen samt anpassar vid behov, och efter samråd med handledare, sin planering. | Eleven gör en riskbedömning av arbetsuppgiften och situationen samt anpassar vid behov, och efter samråd med handledare, sin planering. | Eleven gör en enkel riskbedömning av arbetsuppgiften samt anpassar vid behov, och i samråd med handledare, sin planering. |
Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. |
I arbetet följer eleven efter samråd med handledare arbetsbeskrivningar och ritningar samt hanterar och vårdar med säkerhet material, verktyg och maskiner på ett riktigt sätt utifrån givna instruktioner. | I arbetet följer eleven efter samråd med handledare arbetsbeskrivningar och ritningar samt hanterar och vårdar med viss säkerhet material, verktyg och maskiner på ett riktigt sätt utifrån givna instruktioner. | I arbetet följer eleven i samråd med handledare arbetsbeskrivningar och ritningar samt hanterar och vårdar med viss säkerhet material, verktyg och maskiner på ett riktigt sätt utifrån givna instruktioner. |
Eleven arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi. | Eleven arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi. | |
Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av arbetet. | Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av arbetet. | Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av arbetet. |
Dessutom utvärderar eleven, utifrån fastställda kvalitetskrav och med nyanserade omdömen, arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur dessa kan förbättras. | Dessutom utvärderar eleven, utifrån fastställda kvalitetskrav och med nyanserade omdömen, arbetsprocessen och resultatet. | Dessutom utvärderar eleven, utifrån fastställda kvalitetskrav och med enkla omdömen, arbetsprocessen och resultatet. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur en god service och ett gott underhåll kan organiseras samt, med hjälp av exempel, för vilken betydelse en god service har för produktiviteten. | Eleven redogör utförligt för hur en god service och ett gott underhåll kan organiseras samt, med hjälp av exempel, för vilken betydelse en god service har för produktiviteten. | Eleven redogör översiktligt för hur en god service och ett gott underhåll kan organiseras samt, med hjälp av exempel, för vilken betydelse en god service har för produktiviteten. |
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med andra samt använder fackspråk med säkerhet. | I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med andra samt använder fackspråk med viss säkerhet. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .