Akut omhändertagande
Kurskod: BEVAKU0 Poäng: 100Kursen akut omhändertagande omfattar punkterna 1 och 3–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen akut omhändertagande omfattar punkterna 1 och 3–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat räddningsarbete enligt L-ABCDE och HLR. | Eleven beskriver utförligt räddningsarbete enligt L-ABCDE och HLR. | Eleven beskriver översiktligt räddningsarbete enligt L-ABCDE och HLR. |
Dessutom beskriver eleven hur räddningstjänst larmas och beskriver utförligt och nyanserat ett akut omhändertagande. | Dessutom beskriver eleven hur räddningstjänst larmas och beskriver utförligt ett akut omhändertagande. | Dessutom beskriver eleven hur räddningstjänsten larmas och beskriver översiktligt ett akut omhändertagande. |
I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser. | I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser. | I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser. |
Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete. | Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete. | Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete. |
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare prehospitalt omhändertagande. | Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare prehospitalt omhändertagande. | Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare prehospitalt omhändertagande. |
Dessutom utför eleven med säkerhet prehospitalt omhändertagande. | Dessutom utför eleven med viss säkerhet prehospitalt omhändertagande. | |
I arbetet väljer och använder eleven redskap och metoder som passar för uppgiften, motiverar sina val samt diskuterar utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. | I arbetet väljer och använder eleven redskap och metoder som passar för uppgiften, diskuterar utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. | I arbetet använder eleven redskap och metoder som finns angivna för uppgiften, diskuterar översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. |
Dessutom interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet, i samarbete och möten med människor. | Dessutom interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet, i samarbete och möten med människor. | |
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. | När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. | När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. |
I dokumentationen använder eleven med säkerhet relevanta begrepp. | I dokumentationen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. | |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna. | Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna. | Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna. |
I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. | Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. | - |
Vidare anpassar eleven vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. | - | - |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .