Brand och räddning
Kurskod: BEVBRA0 Poäng: 200Kursen brand och räddning omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen brand och räddning omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat räddningstjänst, räddningsarbete och verksamhetens organisation och innehåll. | Eleven beskriver utförligt räddningstjänst, räddningsarbete och verksamhetens organisation och innehåll. | Eleven beskriver översiktligt räddningstjänst, räddningsarbete och verksamhetens organisation och innehåll. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat faktorer som styr brandförlopp. | Dessutom beskriver eleven utförligt faktorer som styr brandförlopp. | Dessutom beskriver eleven översiktligt faktorer som styr brandförlopp. |
I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser. | I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser. | I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser. |
Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete. | Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete. | Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete. |
Eleven planerar, organiserar och utför, efter samråd med handledare, vanligt förekommande, även avancerade, arbetsuppgifter på ett yrkesmässigt sätt samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. | Eleven planerar, organiserar och utför, efter samråd med handledare, vanligt förekommande arbetsuppgifter på ett yrkesmässigt sätt. | Eleven planerar, organiserar och utför, i samråd med handledare, vanligt förekommande enkla arbetsuppgifter på ett yrkesmässigt sätt. |
I arbetet väljer och använder eleven redskap och metoder som passar för uppgiften, motiverar sina val samt diskuterar utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. | I arbetet väljer och använder eleven redskap och metoder som passar för uppgiften, diskuterar utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. | I arbetet använder eleven redskap och metoder som finns angivna för uppgiften, diskuterar översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. |
Dessutom interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet, i samarbete och möten med människor. | Dessutom interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet, i samarbete och möten med människor. | |
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. | När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. | När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. |
I dokumentationen använder eleven med säkerhet relevanta begrepp. | I dokumentationen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. | |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna. | Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna. | Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna. |
I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. | Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. | - |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .