Bevarandebiologi
Kurskod: BIGBEA0 Poäng: 100Kursen bevarandebiologi omfattar punkterna 6–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen bevarandebiologi omfattar punkterna 6–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven identifierar med säkerhet, i samband med fältstudier, samt namnger, med svenska och vetenskapliga namn, flera utrotningshotade växt- och djurarter. | Eleven identifierar med viss säkerhet, i samband med fältstudier, samt namnger, med svenska och vetenskapliga namn, flera utrotningshotade växt- och djurarter. | Eleven identifierar med viss säkerhet, i samband med fältstudier, samt namnger, med svenska och vetenskapliga namn, några utrotningshotade växt- och djurarter. |
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare inventeringar enligt anvisningar. | Dessutom utför eleven efter samråd med handledare inventeringar enligt anvisningar. | Dessutom utför eleven i samråd med handledare inventeringar enligt anvisningar. |
Vid inventeringen använder eleven med säkerhet bestämningsnycklar för att identifiera vanligt förekommande arter. | Vid inventeringen använder eleven med viss säkerhet bestämningsnycklar för att identifiera vanligt förekommande arter. | |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika biotopers sammansättning och karaktär. | Eleven redogör utförligt för olika biotopers sammansättning och karaktär. | Eleven redogör översiktligt för olika biotopers sammansättning och karaktär. |
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat olika metoder för att bevara och restaurera biotoper samt bevara genetiskt material. | Eleven beskriver också utförligt olika metoder för att bevara och restaurera biotoper samt bevara genetiskt material. | Eleven beskriver också översiktligt olika metoder för att bevara och restaurera biotoper samt bevara genetiskt material. |
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat etiska frågor inom området. | Dessutom diskuterar eleven utförligt etiska frågor inom området. | Dessutom diskuterar eleven översiktligt etiska frågor inom området. |
I diskussionerna redogör eleven utförligt och nyanserat för lagar och andra bestämmelser, för olika bevarandeprojekt samt för myndigheter och organisationer av betydelse för bevarandearbetet. | I diskussionerna redogör eleven utförligt för lagar och andra bestämmelser, för olika bevarandeprojekt samt för myndigheter och organisationer av betydelse för bevarandearbetet. | I diskussionerna redogör eleven översiktligt för lagar och andra bestämmelser, för olika bevarandeprojekt samt för myndigheter och organisationer av betydelse för bevarandearbetet. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för biologins betydelse inom naturbruket när det gäller bevarande av utrotningshotade arter samt för hur naturbruket kan bidra till att bevara den biologiska mångfalden. | Eleven redogör utförligt för biologins betydelse inom naturbruket när det gäller bevarande av utrotningshotade arter samt för hur naturbruket kan bidra till att bevara den biologiska mångfalden. | Eleven redogör översiktligt för biologins betydelse inom naturbruket när det gäller bevarande av utrotningshotade arter samt för hur naturbruket kan bidra till att bevara den biologiska mångfalden. |
Dessutom söker eleven med säkerhet information om utrotningshotade växt- och djurarter. | Dessutom söker eleven med viss säkerhet information om utrotningshotade växt- och djurarter. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .