Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare fältstudier och egna undersökningar, gör välgrundade och nyanserade tolkningar av resultatet samt drar välgrundade och nyanserade slutsatser utifrån det genomförda arbetet.
|
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare fältstudier och egna undersökningar, gör välgrundade tolkningar av resultatet samt drar välgrundade slutsatser utifrån det genomförda arbetet.
|
Eleven planerar och genomför i samråd med handledare fältstudier och egna undersökningar, gör enkla tolkningar av resultatet samt drar enkla slutsatser utifrån det genomförda arbetet.
|
Eleven identifierar med säkerhet, i samband med fältstudier, samt namnger med svenska och vetenskapliga namn ett flertal vattenlevande växt- och djurarter inom fördjupningsområdet.
|
|
Eleven identifierar med viss säkerhet, i samband med fältstudier, samt namnger med svenska och vetenskapliga namn ett flertal vattenlevande växt- och djurarter inom fördjupningsområdet.
|
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare inventeringar enligt anvisningar.
|
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare inventeringar enligt anvisningar.
|
Dessutom utför eleven i samråd med handledare inventeringar enligt anvisningar.
|
Vid inventeringen använder eleven med säkerhet bestämningsnycklar för att identifiera vanligt förekommande arter.
|
|
Vid inventeringen använder eleven med viss säkerhet bestämningsnycklar för att identifiera vanligt förekommande arter.
|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för beteendeekologi hos vattenlevande organismer.
|
Eleven redogör utförligt för beteendeekologi hos vattenlevande organismer.
|
Eleven redogör översiktligt för beteendeekologi hos vattenlevande organismer.
|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika biotopers sammansättning och karaktär.
|
Eleven redogör utförligt för olika biotopers sammansättning och karaktär.
|
Eleven redogör översiktligt för olika biotopers sammansättning och karaktär.
|
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat olika metoder för att bevara och restaurera biotoper samt bevara genetiskt material.
|
Eleven beskriver också utförligt olika metoder för att bevara och restaurera biotoper samt bevara genetiskt material.
|
Eleven beskriver också översiktligt olika metoder för att bevara och restaurera biotoper samt bevara genetiskt material.
|
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat etiska frågor inom området.
|
Dessutom diskuterar eleven utförligt etiska frågor inom området.
|
Dessutom diskuterar eleven översiktligt etiska frågor inom området.
|
I diskussionerna redogör eleven utförligt för lagar och andra bestämmelser, för olika bevarandeprojekt samt för myndigheter och organisationer av betydelse för bevarandearbetet.
|
I diskussionerna redogör eleven utförligt för lagar och andra bestämmelser, för olika bevarandeprojekt samt för myndigheter och organisationer av betydelse för bevarandearbetet.
|
I diskussionerna redogör eleven översiktligt för lagar och andra bestämmelser, för olika bevarandeprojekt samt för myndigheter och organisationer av betydelse för bevarandearbetet.
|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för biologins betydelse inom naturbruket när det gäller bevarande av utrotningshotade arter samt för hur naturbruket kan bidra till att bevara den biologiska mångfalden.
|
Eleven redogör utförligt för biologins betydelse inom naturbruket när det gäller bevarande av utrotningshotade arter samt för hur naturbruket kan bidra till att bevara den biologiska mångfalden.
|
Eleven redogör översiktligt för biologins betydelse inom naturbruket när det gäller bevarande av utrotningshotade arter samt för hur naturbruket kan bidra till att bevara den biologiska mångfalden.
|
Dessutom söker eleven med säkerhet information om utrotningshotade växt- och djurarter i vattenmiljöer.
|
|
Dessutom söker eleven med viss säkerhet information om utrotningshotade växt- och djurarter i vattenmiljöer.
|
I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet vetenskapliga begrepp, teorier och modeller.
|
|
I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet vetenskapliga begrepp, teorier och modeller.
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|