Bild
Kurskod: BILBIL0 Poäng: 100Kursen bild omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i bild.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen bild omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i bild.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven gör välgrundade, nyanserade och komplexa bildtolkningar ur flera perspektiv, redogör utförligt och nyanserat för bildens byggstenar och diskuterar utförligt och nyanserat bildbetydelser ur flera aspekter i samband med det egna arbetet. | Eleven gör välgrundade och komplexa bildtolkningar, redogör utförligt för bildens byggstenar och diskuterar utförligt bildbetydelser ur flera aspekter i samband med det egna arbetet. | Eleven gör enkla bildtolkningar, redogör översiktligt för bildens byggstenar och diskuterar översiktligt bildbetydelser i samband med det egna arbetet. |
I detta använder eleven med säkerhet relevanta begrepp. | I detta använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. | |
Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av egna och andras bilder samt välgrundade och nyanserade reflektioner över bildens funktion. | Dessutom gör eleven välgrundade bedömningar av egna och andras bilder samt välgrundade reflektioner över bildens funktion. | Dessutom gör eleven enkla bedömningar av egna och andras bilder samt enkla reflektioner över bildens funktion. |
Eleven planerar och producerar efter samråd med handledare egna bildprojekt liksom på uppdrag från andra. | Eleven planerar och producerar efter samråd med handledare egna bildprojekt liksom på uppdrag från andra. | Eleven planerar och producerar i samråd med handledare bildprojekt på uppdrag från andra. |
Dessutom formulerar eleven utförligt uppdragets budskap. | Dessutom formulerar eleven utförligt uppdragets budskap. | Dessutom formulerar eleven översiktligt uppdragets budskap. |
I sitt bildskapande använder eleven med säkerhet olika metoder. | I sitt bildskapande använder eleven med viss säkerhet olika metoder. | |
Vidare bearbetar och löser eleven bildkonstruktionsproblem, experimenterar med säkerhet och finner ibland oväntade lösningar på problem samt använder självständigt och idérikt inspirationskällor i lämpliga situationer. | Vidare bearbetar och löser eleven bildkonstruktionsproblem, experimenterar med viss säkerhet och finner ibland oväntade lösningar på problem samt använder idérikt inspirationskällor i lämpliga situationer. | Vidare bearbetar och löser eleven enkla bildkonstruktionsproblem, experimenterar med viss säkerhet samt använder inspirationskällor i lämpliga situationer. |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av och tar ansvar för sin egen arbetsprocess. | Eleven gör en noggrann dokumentation av och tar ansvar för sin egen arbetsprocess. | Eleven gör en enkel dokumentation av sin egen arbetsprocess. |
Eleven hanterar flexibelt och med mycket gott handlag material och tekniker samt med säkerhet formspråk för att åstadkomma önskade visuella effekter. | Eleven hanterar med gott handlag material och tekniker samt med viss säkerhet formspråk för att åstadkomma önskade visuella effekter. | Eleven hanterar med visst handlag material och tekniker samt med viss säkerhet formspråk för att åstadkomma önskade visuella effekter. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för sina intentioner med bilden samt diskuterar utförligt och nyanserat i vilken utsträckning den lyckas kommunicera det tänkta budskapet. | Eleven redogör utförligt för sina intentioner med bilden samt diskuterar utförligt i vilken utsträckning den lyckas kommunicera det tänkta budskapet. | Eleven redogör översiktligt för sina intentioner med bilden samt diskuterar översiktligt i vilken utsträckning den lyckas kommunicera det tänkta budskapet. |
I diskussionen redogör eleven utförligt och nyanserat för även mer komplexa samband mellan uttryck och material, färg och komposition. | I diskussionen redogör eleven utförligt för sambanden mellan uttryck och material, färg och komposition. | I diskussionen redogör eleven översiktligt för sambanden mellan uttryck och material, färg och komposition. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för sin arbetsprocess. | Dessutom redogör eleven utförligt för sin arbetsprocess. | Dessutom redogör eleven översiktligt för sin arbetsprocess. |
Eleven visar och marknadsför sitt arbete för andra. | Eleven visar och marknadsför sitt arbete för andra. | |
Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade reflektioner över egna och andras publika presentationer. | Dessutom gör eleven välgrundade reflektioner över egna och andras publika presentationer. | Dessutom gör eleven enkla reflektioner över egna och andras publika presentationer. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat flera delar av den visuella kulturens uttryck samt relaterar välgrundat sina beskrivningar till bildspråkliga teorier. | Eleven beskriver utförligt flera delar av den visuella kulturens uttryck samt relaterar sina beskrivningar till bildspråkliga teorier. | Eleven beskriver översiktligt några delar av den visuella kulturens uttryck. |
Dessutom identifierar och beskriver eleven utförligt och nyanserat karaktärsskillnader mellan bilder ur olika genrer. | Dessutom identifierar och beskriver eleven utförligt karaktärsskillnader mellan givna bilder ur olika genrer. | Dessutom identifierar och beskriver eleven översiktligt karaktärsskillnader mellan givna bilder ur olika genrer. |
Eleven värderar med nyanserade omdömen hur sammanhanget påverkar bilden och hur bilder ges olika betydelser i olika sammanhang. | Eleven värderar med nyanserade omdömen hur sammanhanget påverkar bilden och hur bilder ges olika betydelser i olika sammanhang. | Eleven värderar med enkla omdömen hur sammanhanget påverkar bilden och hur bilder ges olika betydelser i olika sammanhang. |
Eleven redogör utförligt för etiska förhållningssätt samt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt och arbetsmiljö. | Eleven redogör utförligt för etiska förhållningssätt samt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt och arbetsmiljö. | Eleven redogör översiktligt för etiska förhållningssätt samt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt och arbetsmiljö. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | |
Eleven relaterar välgrundat sina tolkningar till bildspråkliga teorier. | Eleven relaterar sina tolkningar till bildspråkliga teorier. | - |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .