Form
Kurskod: BILFOM0 Poäng: 100Kursen form omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i form.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen form omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i form.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven gör välgrundade och nyanserade tolkningar av formuttryck i samband med det egna arbetet. | Eleven gör välgrundade tolkningar av formuttryck i samband med det egna arbetet. | Eleven gör enkla tolkningar av formuttryck i samband med det egna arbetet. |
I detta använder eleven med säkerhet relevanta begrepp. | I detta använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. | |
Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av egna och andras formuttryck samt välgrundade och nyanserade reflektioner över formens funktion. | Dessutom gör eleven välgrundade bedömningar av egna och andras formuttryck samt välgrundade reflektioner över formens funktion. | Dessutom gör eleven enkla bedömningar av egna och andras formuttryck samt enkla reflektioner över formens funktion. |
Eleven planerar och producerar efter samråd med handledare formprojekt. | Eleven planerar och producerar efter samråd med handledare formprojekt. | Eleven planerar och producerar i samråd med handledare formprojekt. |
I sitt skapande väljer och använder eleven med säkerhet olika metoder. | I sitt skapande använder eleven med viss säkerhet olika metoder. | |
Dessutom bearbetar och löser eleven formkonstruktionsproblem, experimenterar med säkerhet samt använder självständigt och idérikt inspirationskällor i lämpliga situationer. | Dessutom bearbetar och löser eleven formkonstruktionsproblem, experimenterar med viss säkerhet samt använder idérikt inspirationskällor i lämpliga situationer. | Dessutom bearbetar och löser eleven enkla formkonstruktionsproblem, experimenterar med viss säkerhet samt använder inspirationskällor i lämpliga situationer. |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av och tar ansvar för sin egen arbetsprocess. | Eleven gör en noggrann dokumentation av och tar ansvar för sin egen arbetsprocess. | Eleven gör en enkel dokumentation av sin egen arbetsprocess. |
Eleven hanterar med mycket gott handlag material och tekniker för skulptur och formgivning samt med säkerhet formspråk för att åstadkomma önskade visuella effekter. | Eleven hanterar med gott handlag material och tekniker för skulptur och formgivning samt med viss säkerhet formspråk för att åstadkomma önskade visuella effekter. | Eleven hanterar med visst handlag material och tekniker för skulptur och formgivning samt med viss säkerhet formspråk för att åstadkomma önskade visuella effekter. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för intentionerna med sitt formuttryck samt diskuterar utförligt och nyanserat i vilken utsträckning det lyckats kommunicera det tänkta budskapet. | Eleven redogör utförligt för intentionerna med sitt formuttryck samt diskuterar utförligt i vilken utsträckning det lyckats kommunicera det tänkta budskapet. | Eleven redogör översiktligt för intentionerna med sitt formuttryck samt diskuterar översiktligt i vilken utsträckning det lyckats kommunicera det tänkta budskapet. |
I diskussionen redogör eleven utförligt och nyanserat för sambanden mellan uttryck och material och komposition. | I diskussionen redogör eleven utförligt för sambanden mellan uttryck och material och komposition. | I diskussionen redogör eleven översiktligt för sambanden mellan uttryck och material och komposition. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för sin arbetsprocess. | Dessutom redogör eleven utförligt för sin arbetsprocess. | Dessutom redogör eleven översiktligt för sin arbetsprocess. |
Eleven visar och marknadsför sitt arbete för andra. | Eleven visar och marknadsför sitt arbete för andra. | |
Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade reflektioner över egna och andras publika presentationer. | Dessutom gör eleven välgrundade reflektioner över egna och andras publika presentationer. | Dessutom gör eleven enkla reflektioner över egna och andras publika presentationer. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat flera delar av den visuella kulturens uttryck. | Eleven beskriver utförligt flera delar av den visuella kulturens uttryck. | Eleven beskriver översiktligt några delar av den visuella kulturens uttryck. |
Dessutom identifierar och beskriver eleven utförligt och nyanserat karaktärsskillnader mellan olika formgenrer. | Dessutom identifierar och beskriver eleven utförligt karaktärsskillnader mellan olika formgenrer. | Dessutom identifierar och beskriver eleven översiktligt karaktärsskillnader mellan olika formgenrer. |
Eleven värderar med nyanserade omdömen hur formspråk och material används i ett givet sammanhang. | Eleven värderar med nyanserade omdömen hur formspråk och material används i ett givet sammanhang. | Eleven värderar med enkla omdömen hur formspråk och material används i ett givet sammanhang. |
Eleven redogör utförligt för etiska förhållningssätt samt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt och arbetsmiljö. | Eleven redogör utförligt för etiska förhållningssätt samt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt och arbetsmiljö. | Eleven redogör översiktligt för etiska förhållningssätt samt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt och arbetsmiljö. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .