Biologi 1
Kurskod: BIOBIO01 Poäng: 100Kursen biologi 1 omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen biologi 1 omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Ekologi
Genetik
Evolution
Biologins karaktär och arbetsmetoder
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för innebörden av begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder från vart och ett av kursens olika områden. | Eleven redogör utförligt för innebörden av begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder från vart och ett av kursens olika områden. | Eleven redogör översiktligt för innebörden av begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder från vart och ett av kursens olika områden. |
Eleven använder dessa med säkerhet för att söka svar på frågor samt för att beskriva och generalisera kring biologiska samband på olika nivåer, från molekylnivå till ekosystemnivå. | Eleven använder dessa med viss säkerhet för att söka svar på frågor samt för att beskriva och exemplifiera biologiska samband på olika nivåer, från molekylnivå till ekosystemnivå. | |
Utifrån några exempel redogör eleven utförligt och nyanserat för hur biologins modeller och teorier utvecklas. | Utifrån några exempel redogör eleven utförligt för hur biologins modeller och teorier utvecklas. | Utifrån något exempel redogör eleven översiktligt för hur biologins modeller och teorier utvecklas. |
Eleven värderar också modellers och teoriers giltighet och begränsningar med nyanserade omdömen. | Eleven värderar också modellers och teoriers giltighet och begränsningar med enkla omdömen. | |
Eleven analyserar och söker svar på komplexa frågor i bekanta och nya situationer med gott resultat. | Eleven analyserar och söker svar på komplexa frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat. | Eleven analyserar och söker svar på enkla frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat. |
Detta gäller såväl i det teoretiska som i det praktiska arbetet. | Detta gäller såväl i det teoretiska som i det praktiska arbetet. | |
I arbetet formulerar eleven relevanta hypoteser och formulerar med säkerhet komplexa egna frågor. | I arbetet formulerar eleven relevanta hypoteser och formulerar med viss säkerhet egna frågor. | I arbetet formulerar eleven relevanta hypoteser och formulerar med viss säkerhet enkla egna frågor. |
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare experiment och fältstudier på ett tillfredsställande sätt. | Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare experiment och fältstudier på ett tillfredsställande sätt. | Eleven planerar och genomför i samråd med handledare experiment och fältstudier på ett tillfredsställande sätt. |
Dessutom hanterar eleven material och utrustning på ett säkert sätt. | Dessutom hanterar eleven material och utrustning på ett säkert sätt. | |
Vidare tolkar eleven sina resultat, utvärderar sina metoder med nyanserade omdömen och motiverar sina slutsatser med välgrundade och nyanserade resonemang. | Vidare tolkar eleven sina resultat, utvärderar sina metoder med enkla omdömen och motiverar sina slutsatser med välgrundade resonemang. | Vidare tolkar eleven sina resultat, utvärderar sina metoder med enkla omdömen och motiverar sina slutsatser med enkla resonemang. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat komplexa frågor som rör biologins betydelse för individ och samhälle. | Eleven diskuterar utförligt frågor som rör biologins betydelse för individ och samhälle. | Eleven diskuterar översiktligt frågor som rör biologins betydelse för individ och samhälle. |
I diskussionerna för eleven fram välgrundade och nyanserade argument och redogör utförligt och nyanserat för konsekvenser av flera tänkbara ställningstaganden. | I diskussionerna för eleven fram välgrundade argument och redogör utförligt för konsekvenser av något tänkbart ställningstagande. | I diskussionerna för eleven fram enkla argument och redogör översiktligt för konsekvenser av något tänkbart ställningstagande. |
Eleven använder med säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. | Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. | Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till viss del sin kommunikation till syfte och sammanhang. |
Dessutom använder eleven olika typer av källor och gör välgrundade och nyanserade bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans. | Dessutom använder eleven olika typer av källor och gör välgrundade bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans. | Dessutom använder eleven olika typer av källor och gör enkla bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | |
Vid behov föreslår eleven också förändringar. | - | - |
Eleven föreslår också nya frågeställningar att diskutera. | - | - |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .