Bioteknik
Kurskod: BIOBIT0 Poäng: 100Kursen bioteknik omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen bioteknik omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven använder med säkerhet begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder för att söka svar på frågor samt för att beskriva och generalisera kring företeelser inom bioteknik. | Eleven använder med viss säkerhet begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder för att söka svar på frågor samt för att beskriva och exemplifiera företeelser inom bioteknik. | |
Utifrån några exempel redogör eleven utförligt och nyanserat för hur biotekniken har utvecklats. | Utifrån några exempel redogör eleven utförligt för hur biotekniken har utvecklats. | Utifrån något exempel redogör eleven översiktligt för hur biotekniken har utvecklats. |
Eleven analyserar och söker svar på komplexa frågor med gott resultat. | Eleven analyserar och söker svar på komplexa frågor med tillfredsställande resultat. | Eleven analyserar och söker svar på frågor med tillfredsställande resultat. |
Detta gäller såväl i det teoretiska som i det praktiska arbetet. | Detta gäller såväl i det teoretiska som i det praktiska arbetet. | |
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare det undersökande arbetet på ett tillfredsställande sätt. | Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare det undersökande arbetet på ett tillfredsställande sätt. | Eleven planerar och genomför i samråd med handledare det undersökande arbetet på ett tillfredsställande sätt. |
Dessutom hanterar eleven material och utrustning på ett säkert sätt. | Dessutom hanterar eleven material och utrustning på ett säkert sätt. | |
Vidare tolkar eleven sina resultat, utvärderar sina metoder med nyanserade omdömen och motiverar sina slutsatser med välgrundade och nyanserade resonemang. | Vidare tolkar eleven sina resultat, utvärderar sina metoder med enkla omdömen och motiverar sina slutsatser med välgrundade resonemang. | Vidare tolkar eleven sina resultat, utvärderar sina metoder med enkla omdömen och motiverar sina slutsatser med enkla resonemang. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat komplexa biotekniska frågor med betydelse för individ och samhälle. | Eleven diskuterar utförligt biotekniska frågor med betydelse för individ och samhälle. | Eleven diskuterar översiktligt biotekniska frågor med betydelse för individ och samhälle. |
I diskussionerna för eleven fram välgrundande och nyanserade argument och redogör utförligt och nyanserat för konsekvenser av flera tänkbara ställningstaganden. | I diskussionerna för eleven fram välgrundade argument och redogör utförligt för konsekvenser av något tänkbart ställningstagande. | I diskussionerna för eleven fram enkla argument och redogör översiktligt för konsekvenser av något tänkbart ställningstagande. |
Eleven använder med säkerhet biotekniska termer och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. | Eleven använder med viss säkerhet biotekniska termer och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. | Eleven använder med viss säkerhet biotekniska termer och anpassar till viss del sin kommunikation till syfte och sammanhang. |
Dessutom använder eleven olika typer av källor och gör välgrundade och nyanserade bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans. | Dessutom använder eleven olika typer av källor och gör välgrundade bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans. | Dessutom använder eleven olika typer av källor och gör enkla bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | |
I arbetet formulerar eleven med säkerhet egna frågor som för processen framåt och fördjupar resonemangen. | I arbetet formulerar eleven med viss säkerhet egna frågor som för processen framåt. | - |
Vid behov föreslår eleven också förändringar. | - | - |
Eleven föreslår också nya frågeställningar att diskutera. | - | - |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .