Fartygsbefäl
Kurskod: DACFAR0 Poäng: 100Kursen fartygsbefäl omfattar punkterna 1 och 4–7 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkt 1.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen fartygsbefäl omfattar punkterna 1 och 4–7 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkt 1.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Bryggtjänst
Miljö- och fartygsteknik
Säkerhet
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven utför efter samråd med handledare navigatoriska uppgifter och använder med säkerhet metoder och hjälpmedel som är lämpliga för uppgiften. | Eleven utför efter samråd med handledare navigatoriska uppgifter och använder med viss säkerhet metoder och hjälpmedel som är lämpliga för uppgiften. | Eleven utför i samråd med handledare navigatoriska uppgifter och använder med viss säkerhet metoder och hjälpmedel som är lämpliga för uppgiften. |
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare en fiktiv resa inomskärs och i kustnära farvatten. | Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare en fiktiv resa inomskärs och i kustnära farvatten. | Eleven planerar och genomför i samråd med handledare en fiktiv resa inomskärs och i kustnära farvatten. |
I arbetet löser eleven komplexa problem som uppstår. | I arbetet löser eleven problem som uppstår. | I arbetet löser eleven enkla problem som uppstår. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. | |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat miljö- och säkerhetsrisker vid framförandet av fartyg samt de metoder och den utrustning som finns ombord för att undvika sådana risker. | Eleven beskriver utförligt miljö- och säkerhetsrisker vid framförandet av fartyg samt de metoder och den utrustning som finns ombord för att undvika sådana risker. | Eleven beskriver översiktligt miljö- och säkerhetsrisker vid framförandet av fartyg samt de metoder och den utrustning som finns ombord för att undvika sådana risker. |
Eleven drar välgrundade och nyanserade slutsatser om sambanden mellan risker och arbetsmetoder. | Eleven drar välgrundade slutsatser om sambanden mellan risker och arbetsmetoder. | Eleven drar enkla slutsatser om sambanden mellan risker och arbetsmetoder. |
Eleven använder med säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området. | Eleven använder med viss säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området. | |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat navigationsmetoder och sjövägsregler samt den navigationsutrustning som används på fartygs brygga. | Eleven beskriver utförligt navigationsmetoder och sjövägsregler samt den navigationsutrustning som används på fartygs brygga. | Eleven beskriver översiktligt navigationsmetoder och sjövägsregler samt den navigationsutrustning som används på fartygs brygga. |
Dessutom redogör eleven utförligt för de lagar och andra bestämmelser som gäller inom området. | Dessutom redogör eleven utförligt för de lagar och andra bestämmelser som gäller inom området. | Dessutom redogör eleven översiktligt för de lagar och andra bestämmelser som gäller inom området. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .