Dansteori
Kurskod: DAEDAT0 Poäng: 100Kursen dansteori omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen dansteori omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat utifrån några exempel hur dans uttrycker kulturella värderingar i olika medier. | Eleven beskriver utförligt utifrån några exempel hur dans uttrycker kulturella värderingar i olika medier. | Eleven beskriver översiktligt utifrån några exempel hur dans uttrycker kulturella värderingar i olika medier. |
Eleven gör också komplexa dansanalyser. | Eleven gör också dansanalyser. | Eleven gör också enkla dansanalyser. |
I analyserna diskuterar eleven utförligt och nyanserat kulturella värderingar utifrån kategorierna kropp, genus och etnicitet. | I analyserna diskuterar eleven utförligt kulturella värderingar utifrån några av kategorierna kropp, genus och etnicitet. | I analyserna diskuterar eleven översiktligt kulturella värderingar utifrån någon av kategorierna kropp, genus och etnicitet. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat och gör välgrundade och nyanserade jämförelser av dansgenrer, stilar och estetiska förhållningssätt under olika epoker samt redogör utförligt och nyanserat för dans och dansande i sociala och sceniska sammanhang. | Eleven beskriver utförligt och gör välgrundade jämförelser av dansgenrer, stilar och estetiska förhållningssätt under olika epoker samt redogör utförligt för dans och dansande i sociala och sceniska sammanhang. | Eleven beskriver översiktligt dansgenrer, stilar och estetiska förhållningssätt under olika epoker samt redogör översiktligt för dans och dansande i sociala och sceniska sammanhang. |
Utifrån några exempel redogör eleven utförligt och nyanserat för förändringsprocesser inom dansen och för komplexa samband mellan dans och det sociala, politiska och kulturella sammanhanget. | Utifrån några exempel redogör eleven utförligt för förändringsprocesser inom dansen och för samband mellan dans och det sociala, politiska eller kulturella sammanhanget. | Utifrån några exempel redogör eleven översiktligt för förändringsprocesser inom dansen. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för några olika danshistorieskrivningar och olika avgränsningar och indelningar. | Eleven redogör utförligt för några olika danshistorieskrivningar och olika avgränsningar och indelningar. | Eleven redogör översiktligt för några olika danshistorieskrivningar och olika avgränsningar och indelningar. |
I redogörelsen använder eleven med säkerhet adekvata begrepp och diskuterar utförligt och nyanserat konsekvenserna av de olika danshistorieskrivningarna. | I redogörelsen använder eleven med viss säkerhet adekvata begrepp. | |
Dessutom värderar eleven olika danshistorieskrivningar med nyanserade omdömen. | Dessutom värderar eleven olika danshistorieskrivningar med enkla omdömen. | |
Eleven analyserar dansföreställningar och använder med säkerhet adekvata begrepp och avancerade metoder. | Eleven analyserar dansföreställningar och använder med viss säkerhet adekvata begrepp och metoder. | Eleven analyserar dansföreställningar och använder med viss säkerhet adekvata begrepp och enkla metoder. |
I analysen beskriver eleven utförligt och nyanserat dansens komponenter, form, struktur och estetiska förhållningssätt. | I analysen beskriver eleven utförligt dansens komponenter, form, struktur och estetiska förhållningssätt. | I analysen beskriver eleven översiktligt dansens komponenter, form, struktur och estetiska förhållningssätt. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur dansföreställningen relaterar till olika sammanhang. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur dansföreställningen relaterar till olika sammanhang. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur dansföreställningen relaterar till ett givet sammanhang. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat frågor om upphovsrätt och hur dans som levande kroppsligt uttryck noteras, dokumenteras och visas i olika medier. | Eleven diskuterar utförligt frågor om upphovsrätt och hur dans som levande kroppsligt uttryck noteras, dokumenteras och visas i olika medier. | Eleven diskuterar översiktligt frågor om upphovsrätt och hur dans som levande kroppsligt uttryck noteras, dokumenteras och visas i olika medier. |
Eleven ger också välgrundade och nyanserade argument för sitt sätt att analysera dansen. | Eleven ger också välgrundade argument för sitt sätt att analysera dansen. | - |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .