Koreografi
Kurskod: DANKOO0 Poäng: 100Kursen koreografi omfattar punkterna 3–7 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 4–5.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen koreografi omfattar punkterna 3–7 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 4–5.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven samarbetar med säkerhet med andra och tar ansvar för det egna och gemensamma arbetet genom att följa instruktioner och förhålla sig på ett kreativt sätt till dem och andra i rummet. | Eleven samarbetar med viss säkerhet med andra och tar ansvar för det egna och gemensamma arbetet genom att följa instruktioner och förhålla sig till dem och andra i rummet. | |
Eleven skapar efter samråd med handledare dans utifrån olika kompositionsmetoder. | Eleven skapar efter samråd med handledare dans utifrån olika kompositionsmetoder. | Eleven skapar i samråd med handledare dans utifrån olika kompositionsmetoder. |
I kompositionerna organiserar och experimenterar eleven med säkerhet rörelserna utifrån flera teman som relaterar till energi, tyngd och flöde samt till någon av komponenterna tid, rum, ljud och musik. | I kompositionerna organiserar eleven med viss säkerhet rörelserna utifrån flera teman som relaterar till tyngd och flöde samt till någon av komponenterna tid, rum, ljud och musik. | I kompositionerna organiserar eleven med viss säkerhet rörelserna utifrån enskilda teman som relaterar till någon av komponenterna tyngd, flöde, tid, rum, ljud och musik. |
I arbetet undersöker eleven olika kompositionsmetoder och koreografiska förhållningssätt samt diskuterar utförligt och nyanserat hur de relaterar till estetiska, sociala och kulturella kontexter eller historiska sammanhang. | I arbetet undersöker eleven olika kompositionsmetoder och koreografiska förhållningssätt samt diskuterar utförligt hur de relaterar till estetiska, sociala och kulturella kontexter eller historiska sammanhang. | I arbetet undersöker eleven olika kompositionsmetoder och koreografiska förhållningssätt samt diskuterar översiktligt hur de relaterar till estetiska, sociala och kulturella kontexter eller historiska sammanhang. |
Eleven genomför efter samråd med handledare ett mindre projekt och använder i det ett specifikt koreografiskt förhållningssätt. | Eleven genomför efter samråd med handledare ett mindre projekt och använder och undersöker i det ett specifikt koreografiskt förhållningssätt. | Eleven genomför i samråd med handledare ett mindre projekt och använder i det ett specifikt koreografiskt förhållningssätt. |
I arbetet samarbetar eleven med säkerhet med andra i konstnärliga processer där komposition ingår. | I arbetet samarbetar eleven med viss säkerhet med andra i konstnärliga processer där komposition ingår. | |
Arbetet utgår från en idé och eleven genomför efter samråd med handledare arbetsprocessen fram till iscensättning av en färdig koreografi framförd inför publik. | Arbetet utgår från en idé och eleven genomför efter samråd med handledare arbetsprocessen fram till iscensättning av en färdig koreografi framförd inför publik. | Arbetet utgår från en idé och eleven genomför i samråd med handledare arbetsprocessen fram till iscensättning av en färdig koreografi. |
Eleven är delaktig i samt tar initiativ till lösningar som gemensamt för arbetet framåt. | Eleven är delaktig i samt tar initiativ till lösningar som gemensamt för arbetet framåt. | Eleven är delaktig i lösningar som gemensamt för arbetet framåt. |
Eleven gör välgrundade och nyanserade reflektioner över arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet. | Eleven gör välgrundade reflektioner över arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet. | Eleven gör enkla reflektioner över arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet. |
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen andras koreografier. | Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen andras koreografier. | Dessutom värderar eleven med enkla omdömen andras koreografier. |
I sina reflektioner och värderingar använder eleven med säkerhet adekvata begrepp. | I sina reflektioner och värderingar använder eleven med viss säkerhet adekvata begrepp. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | |
I det sceniska arbetet använder eleven flera samverkande konstformer. | - | |
Eleven presenterar idéer, diskuterar dem utförligt och nyanserat. | - | - |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .