Datorstyrd produktion 6
Kurskod: DARDAT06 Poäng: 100Kursen datorstyrd produktion 6 omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen datorstyrd produktion 6 omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven planerar och organiserar programmering, simulering, testning och optimering av datorstyrd produktionsutrustning efter samråd med handledare. | Eleven planerar och organiserar programmering, simulering, testning och optimering av datorstyrd produktionsutrustning efter samråd med handledare. | Eleven planerar och organiserar programmering, simulering, testning och optimering av datorstyrd produktionsutrustning i samråd med handledare. |
Dessutom planerar och organiserar eleven efter samråd med handledare iordningställande av och arbete med datorstyrd produktionsutrustning. | Dessutom planerar och organiserar eleven efter samråd med handledare iordningställande av och arbete med datorstyrd produktionsutrustning. | Dessutom planerar och organiserar eleven i samråd med handledare iordningställande av och arbete med datorstyrd produktionsutrustning. |
Eleven förutser också produktionstekniska problem som kan uppstå och anpassar efter samråd med handledare planering och organisation efter detta. | Eleven förutser också produktionstekniska problem som kan uppstå och anpassar efter samråd med handledare planering och organisation efter detta. | Eleven förutser också produktionstekniska problem som kan uppstå och anpassar i samråd med handledare planering och organisation efter detta. |
I planeringen tolkar eleven med säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag samt gör en nyanserad värdering av säkerhetsriskerna. | I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag samt gör en nyanserad värdering av säkerhetsriskerna. | I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag samt gör en enkel värdering av säkerhetsriskerna. |
Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften. | Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften. | Vidare väljer eleven i samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften. |
Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare programmering, simulering, testning och optimering samt iordningställande av och arbete med datorstyrd produktionsutrustning i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. | Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare programmering, simulering, testning och optimering samt iordningställande av och arbete med datorstyrd produktionsutrustning i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. | Eleven utför med noggrannhet och i samråd med handledare programmering, simulering, testning och optimering samt iordningställande av och arbete med datorstyrd produktionsutrustning i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. |
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav. | Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. | |
I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag. | I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag. | |
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med mycket gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. | Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. | Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. |
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön. | Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön. | |
Under arbetet avläser och tolkar eleven med säkerhet information från övervakningssystem och föreslår åtgärder som påverkar resultatet. | Under arbetet avläser och tolkar eleven med viss säkerhet information från övervakningssystem och föreslår åtgärder som påverkar resultatet. | |
Dessutom upptäcker eleven eventuella produktionstekniska problem och åtgärdar dem efter samråd med handledare. | Dessutom upptäcker eleven eventuella produktionstekniska problem och åtgärdar dem efter samråd med handledare. | Dessutom upptäcker eleven eventuella produktionstekniska problem och åtgärdar dem i samråd med handledare. |
Eleven vårdar med viss säkerhet utrustningen enligt instruktion. | Eleven vårdar med viss säkerhet utrustningen enligt instruktion. | |
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat produktionsekonomi, kvalitet och slutresultat. | Eleven redogör utförligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat produktionsekonomi, kvalitet och slutresultat. | Eleven redogör översiktligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat produktionsekonomi, kvalitet och slutresultat. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de metoder som använts för automatisk kvalitetskontroll. | Dessutom redogör eleven utförligt för de metoder som använts för automatisk kvalitetskontroll. | Dessutom redogör eleven översiktligt för de metoder som använts för automatisk kvalitetskontroll. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen. | Eleven redogör utförligt för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen. | Eleven redogör översiktligt för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen. |
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt använder med säkerhet korrekt fackspråk. | Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt använder med viss säkerhet korrekt fackspråk. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | |
Eleven förutser också svårigheter som kan uppstå och anpassar planering och organisation efter detta samt utifrån sin värdering av säkerhetsriskerna. | - | - |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .