Dansorientering
Kurskod: DASDAO0 Poäng: 100Kursen dansorientering omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen dansorientering omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven utför en eller flera dansformer med god teknisk och estetisk kvalitet. | Eleven utför en eller flera dansformer med god teknisk kvalitet och tillfredsställande estetisk kvalitet. | Eleven utför en eller flera dansformer med tillfredsställande teknisk kvalitet. |
I utförandet använder eleven med säkerhet rörelser, rörelsekvaliteter, rummet och musiken i enlighet med dansformens estetiska ideal. | I utförandet använder eleven med säkerhet rörelser, rörelsekvaliteter, rummet och musiken i enlighet med dansformens estetiska ideal. | I utförandet använder eleven med viss säkerhet rörelser, rörelsekvaliteter, rummet och musiken i enlighet med dansformens estetiska ideal. |
Dessutom förhåller eleven sig till meddansare på ett korrekt sätt. | Dessutom förhåller eleven sig till meddansare på ett korrekt sätt. | Dessutom förhåller eleven sig till meddansare på ett i huvudsak korrekt sätt. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för likheter och skillnader mellan olika dansideal samt i vilket socialt och kulturellt sammanhang dansen ingår. | Eleven redogör också utförligt för likheter och skillnader mellan olika dansideal samt i vilket socialt och kulturellt sammanhang dansen ingår. | Eleven redogör också översiktligt för olika dansideal samt i vilket socialt och kulturellt sammanhang dansen ingår. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för dansens indelning i olika typer och för deras kulturella bakgrund. | Eleven redogör utförligt för dansens indelning i olika typer och för deras kulturella bakgrund. | Eleven redogör översiktligt för dansens indelning i olika typer och för deras kulturella bakgrund. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för dans och dansande som kulturellt uttryck och diskuterar utförligt och nyanserat hur kulturella värderingar av dans framträder i medier. | Eleven redogör också utförligt för dans och dansande som kulturellt uttryck och diskuterar utförligt hur kulturella värderingar av dans framträder i medier. | Eleven redogör också översiktligt för dans och dansande som kulturellt uttryck och diskuterar översiktligt hur kulturella värderingar av dans framträder i medier. |
Dessutom gör eleven dansanalyser utifrån synen på kropp, genus, etnicitet och nationalitet. | Dessutom gör eleven dansanalyser utifrån synen på kropp, genus, etnicitet och nationalitet. | Dessutom gör eleven enkla dansanalyser utifrån synen på kropp, genus, etnicitet och nationalitet. |
Eleven gör även en komplex analys av en dansföreställning. | Eleven gör även en analys av en dansföreställning. | Eleven gör även en enkel analys av en dansföreställning. |
Eleven använder med säkerhet adekvata begrepp och korrekt vokabulär. | Eleven använder med viss säkerhet adekvata begrepp och korrekt vokabulär. | |
I analysen argumenterar eleven välgrundat och nyanserat för sin tolkning. | I analysen argumenterar eleven välgrundat för sin tolkning. | - |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .