Designmodeller
Kurskod: DESDES0 Poäng: 100Kursen designmodeller omfattar punkterna 1 och 4–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen designmodeller omfattar punkterna 1 och 4–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven söker och väljer med säkerhet information från olika källor för att lösa en modelluppgift samt värderar med nyanserade omdömen källornas trovärdighet och relevans. | Eleven söker och väljer med viss säkerhet information från olika källor för att lösa en modelluppgift samt värderar med enkla omdömen källornas trovärdighet och relevans. | |
Eleven planerar, strukturerar och genomför en vald modelluppgift. | Eleven planerar, strukturerar och genomför en vald modelluppgift. | Eleven planerar, strukturerar och genomför en styrd modelluppgift. |
I arbetet väljer eleven efter samråd med handledare material, metod, teknik och presentationsform samt använder med säkerhet verktyg och material. | I arbetet väljer eleven efter samråd med handledare material, metod, teknik och presentationsform samt använder med viss säkerhet verktyg och material. | I arbetet väljer eleven i samråd med handledare material, metod, teknik och presentationsform samt använder med viss säkerhet verktyg och material. |
Eleven visualiserar med gott resultat två- och tredimensionella idéer både analogt och virtuellt. | Eleven visualiserar med tillfredsställande resultat två- och tredimensionella idéer både analogt och virtuellt. | |
Eleven utför arbetet utifrån egna val och uppnår ett estetiskt och funktionellt gott resultat samt motiverar utförligt och nyanserat sina val. | Eleven utför arbetet utifrån egna val och uppnår ett estetiskt och funktionellt tillfredsställande resultat samt motiverar utförligt sina val. | Eleven utför arbetet utifrån styrda kriterier och uppnår ett estetiskt och funktionellt tillfredsställande resultat. |
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt resultat med nyanserade omdömen utifrån estetiska, funktionella, ekonomiska och miljömässiga aspekter samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt resultat med nyanserade omdömen utifrån estetiska, funktionella, ekonomiska och miljömässiga aspekter. | När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt resultat med enkla omdömen utifrån estetiska, funktionella, ekonomiska och miljömässiga aspekter. |
Eleven gör också en välgrundad och nyanserad jämförelse av sin egen process och sitt egna resultat och andras när det gäller val av material, skalteknik och hantverksmässigt utförande. | Eleven gör också en välgrundad jämförelse av sin egen process och sitt egna resultat och andras när det gäller val av material, skalteknik och hantverksmässigt utförande. | Eleven gör också en enkel jämförelse av sin egen process och sitt egna resultat och andras när det gäller val av material, skalteknik och hantverksmässigt utförande. |
Dessutom presenterar eleven med säkerhet sin process och sitt resultat med bild, ritning, modell, skrift och tal. | Dessutom presenterar eleven med viss säkerhet sin process och sitt resultat med bild, ritning, modell, skrift och tal. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | |
Eleven motiverar utförligt och nyanserat sitt val av uppgift. | Eleven motiverar utförligt sitt val av uppgift. | - |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .