Eleven beskriver utförligt och nyanserat befintlig design och diskuterar utförligt och nyanserat hur den kan förändras utifrån olika målgruppers behov.
|
Eleven beskriver utförligt befintlig design och diskuterar utförligt hur den kan förändras utifrån olika målgruppers behov.
|
Eleven beskriver översiktligt befintlig design och diskuterar översiktligt hur den kan förändras utifrån olika målgruppers behov.
|
I diskussionen redogör eleven också utförligt och nyanserat för människors olika behov och förutsättningar att hantera och samspela med produkter och miljöer.
|
I diskussionen redogör eleven också utförligt för människors olika behov och förutsättningar att hantera och samspela med produkter och miljöer.
|
I diskussionen redogör eleven också översiktligt för människors olika behov och förutsättningar att hantera och samspela med produkter och miljöer.
|
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur design genom tiderna har påverkats av sin samtid samt hur design har påverkat människor, kulturer och samhällen.
|
Dessutom redogör eleven utförligt för hur design genom tiderna har påverkats av sin samtid samt hur design har påverkat människor, kulturer och samhällen.
|
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur design genom tiderna har påverkats av sin samtid samt hur design har påverkat människor, kulturer och samhällen.
|
Eleven söker och väljer med säkerhet information från olika källor för att lösa ett designuppdrag samt värderar med nyanserade omdömen källornas trovärdighet och relevans.
|
|
Eleven söker och väljer med viss säkerhet information från olika källor för att lösa ett designuppdrag samt värderar med enkla omdömen källornas trovärdighet och relevans.
|
Eleven gestaltar och beskriver utförligt och nyanserat arbetet i designprocessen.
|
Eleven gestaltar och beskriver utförligt arbetet i designprocessen.
|
Eleven gestaltar och beskriver översiktligt arbetet i designprocessen utifrån ett styrt uppdrag.
|
I gestaltningen väljer och använder eleven material och tekniker för att visualisera två- och tredimensionella idéer, samt motiverar sina val utförligt och nyanserat.
|
I gestaltningen väljer och använder eleven material och tekniker för att visualisera två- och tredimensionella idéer, samt motiverar sina val utförligt.
|
I gestaltningen använder eleven givna material och tekniker för att visualisera två- och tredimensionella idéer.
|
Eleven utför arbetet utifrån egna val och uppnår ett gott resultat.
|
Eleven utför arbetet utifrån egna val och uppnår ett tillfredsställande resultat.
|
Eleven utför arbetet utifrån styrda kriterier och uppnår ett tillfredsställande resultat.
|
När arbetet är utfört utvärderar eleven sin process och sitt resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
|
När arbetet är utfört utvärderar eleven sin process och sitt resultat med nyanserade omdömen.
|
När arbetet är utfört utvärderar eleven sin process och sitt resultat med enkla omdömen.
|
Dessutom väljer eleven presentationsform och presenterar med säkerhet sin process och sitt resultat med bild, ritning, modell, skrift och tal.
|
Dessutom väljer eleven presentationsform och presenterar med viss säkerhet sin process och sitt resultat med bild, ritning, modell, skrift och tal.
|
Dessutom presenterar eleven med viss säkerhet sin process och sitt resultat med bild, ritning, modell, skrift och tal.
|
Eleven genomför ett projektarbete med ett gott resultat.
|
|
Eleven genomför ett projektarbete med ett tillfredsställande resultat.
|
I arbetet väljer eleven lämplig metod samt motiverar utförligt och nyanserat sitt val.
|
I arbetet väljer eleven lämplig metod samt motiverar utförligt sitt val.
|
I arbetet använder eleven en styrd metod.
|