Elmätteknik 2
Kurskod: ELÄELM02 Poäng: 100Kursen elmätteknik 2 omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen elmätteknik 2 omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för grundläggande begrepp inom området mätteknik. | Eleven redogör utförligt för grundläggande begrepp inom området mätteknik. | Eleven redogör översiktligt för grundläggande begrepp inom området mätteknik. |
Eleven använder efter samråd med handledare oscilloskop och multimeter för att mäta ström, spänning och impedans samt dokumenterar med gott resultat dessa storheters variation i tiden enligt gällande standarder. | Eleven använder efter samråd med handledare oscilloskop och multimeter för att mäta ström, spänning och impedans samt dokumenterar med tillfredsställande resultat dessa storheters variation i tiden enligt gällande standarder. | Eleven använder i samråd med handledare oscilloskop och multimeter för att mäta ström, spänning och impedans samt dokumenterar med tillfredsställande resultat dessa storheters variation i tiden enligt gällande standarder. |
Med hjälp av spektrumanalysator mäter eleven några variabler hos elektriska mätobjekt och analyserar dessa med säkerhet. | Med hjälp av spektrumanalysator mäter eleven några variabler hos elektriska mätobjekt och analyserar dessa med viss säkerhet. | |
Eleven väljer mätgivare och använder den med säkerhet. | Eleven väljer mätgivare och använder den med viss säkerhet. | |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur mätgivare fungerar och när de ska användas. | Eleven beskriver utförligt hur mätgivare fungerar och när de ska användas. | Eleven beskriver översiktligt hur mätgivare fungerar och när de ska användas. |
Dessutom motiverar eleven utförligt och nyanserat sitt val av mätgivare. | Dessutom motiverar eleven utförligt sitt val av mätgivare. | Dessutom motiverar eleven översiktligt sitt val av mätgivare. |
Eleven gör en komplex tolkning av sina mätresultat. | Eleven gör en tolkning av sina mätresultat. | Eleven gör en enkel tolkning av sina mätresultat. |
I samband med tolkningen redogör eleven utförligt och nyanserat för hur elektriska störningar kan påverka mätresultat samt hur de uppstår, fortplantas och kan reduceras. | I samband med tolkningen redogör eleven utförligt för hur elektriska störningar kan påverka mätresultat samt hur de uppstår, fortplantas och kan reduceras. | I samband med tolkningen redogör eleven översiktligt för hur elektriska störningar kan påverka mätresultat samt hur de uppstår, fortplantas och kan reduceras. |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av mätresultaten. | Eleven gör en noggrann dokumentation av mätresultaten. | Eleven gör en enkel dokumentation av mätresultaten. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .