El- och hybridfordon 1
Kurskod: ELCELO01 Poäng: 100Kursen el- och hybridfordon 1 omfattar punkterna 1–2 och 5–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen el- och hybridfordon 1 omfattar punkterna 1–2 och 5–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat rutiner för elarbete och elsäkerhet samt för risker i samband med arbete på eller i närheten av högvoltssystem i el- och hybridfordon. | Eleven beskriver utförligt rutiner för elarbete och elsäkerhet samt för risker i samband med arbete på eller i närheten av högvoltssystem i el- och hybridfordon. | Eleven beskriver översiktligt rutiner för elarbete och elsäkerhet samt för risker i samband med arbete på eller i närheten av högvoltssystem i el- och hybridfordon. |
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat olika el- och hybridfordons framdrivningssystem och motorer samt deras grundläggande funktion och olika komponenter. | Eleven beskriver även utförligt olika el- och hybridfordons framdrivningssystem och motorer samt deras grundläggande funktion och olika komponenter. | Eleven beskriver även översiktligt olika el- och hybridfordons framdrivningssystem och motorer samt deras grundläggande funktion och olika komponenter. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika system för batteriladdning. | Dessutom beskriver eleven utförligt olika system för batteriladdning. | Dessutom beskriver eleven översiktligt olika system för batteriladdning. |
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat olika högvoltsbatterier, deras användning och grundkonstruktion samt åtgärd vid brand. | Eleven beskriver även utförligt olika högvoltsbatterier, deras användning och grundkonstruktion samt åtgärd vid brand. | Eleven beskriver även översiktligt olika högvoltsbatterier, deras användning och grundkonstruktion samt åtgärd vid brand. |
Eleven genomför, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer rutiner för att göra högvoltssystem och deras olika komponenter strömlösa. | Eleven genomför, efter samråd med handledare, i bekanta situationer rutiner för att göra högvoltssystem och deras olika komponenter strömlösa. | Eleven genomför, i samråd med handledare, i bekanta situationer rutiner för att göra högvoltssystem och deras olika komponenter strömlösa. |
I arbetet använder eleven med säkerhet rätt arbetsmetod och med mycket gott handlag specialverktyg, verktyg och utrustning på ett sätt som är säkert för eleven och andra. | I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med gott handlag specialverktyg, verktyg och utrustning på ett sätt som är säkert för elever och andra. | I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med visst handlag specialverktyg, verktyg och utrustning på ett sätt som är säkert för eleven och andra. |
Eleven använder med säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem. | Eleven använder med viss säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem. | |
Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav. | Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav. | |
När eleven kommunicerar med arbetskamrater använder eleven med säkerhet ett yrkesmässigt språk. | När eleven kommunicerar med arbetskamrater använder eleven med viss säkerhet ett yrkesmässigt språk. | |
Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. | Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. | |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .