Ellära 2
Kurskod: ELLELL02 Poäng: 100Kursen ellära 2 omfattar punkterna 3–4 och 6–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen ellära 2 omfattar punkterna 3–4 och 6–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för trefassystemets uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på elsystemet. | Eleven redogör utförligt för trefassystemets uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på elsystemet. | Eleven redogör översiktligt för trefassystemets uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på elsystemet. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur störningar i elsystemet uppstår och vilken verkan de har på elsystemet. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur störningar i elsystemet uppstår och vilken verkan de har på elsystemet. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur störningar i elsystemet uppstår och vilken verkan de har på elsystemet. |
Eleven utför efter samråd med handledare elektriska mätningar på trefassystem. | Eleven utför efter samråd med handledare elektriska mätningar på trefassystem. | Eleven utför i samråd med handledare elektriska mätningar på trefassystem. |
Inför arbetet väljer eleven med säkerhet lämpliga mätmetoder och mätinstrument. | Inför arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga mätmetoder och mätinstrument. | |
Dessutom gör eleven en välgrundad riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den. | Dessutom gör eleven en riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den. | Dessutom gör eleven en enkel riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den. |
Eleven utför efter samråd med handledare avancerade beräkningar. | Eleven utför efter samråd med handledare beräkningar. | Eleven utför i samråd med handledare enkla beräkningar. |
Utifrån resultaten av mätningarna och beräkningarna föreslår eleven med säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa fel i elsystemet. | Utifrån resultaten av mätningarna och beräkningarna föreslår eleven med viss säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa fel i elsystemet. | |
Eleven utför efter samråd med handledare dessa åtgärder. | Eleven utför efter samråd med handledare dessa åtgärder. | Eleven utför i samråd med handledare dessa åtgärder. |
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt utifrån bestämmelser och standarder inom elområdet. | Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt utifrån bestämmelser och standarder inom elområdet. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .