Praktisk ellära
Kurskod: ELLPRA0 Poäng: 100Kursen praktisk ellära omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen praktisk ellära omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för elsystemets, lik- och enfasväxelströmskretsars och trefassystems uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på elsystemet. | Eleven redogör utförligt för elsystemets, lik- och enfasväxelströmskretsars och trefassystems uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på elsystemet. | Eleven redogör översiktligt för elsystemets, lik- och enfasväxelströmskretsars och trefassystems uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på elsystemet. |
Eleven utför efter samråd med handledare elektriska mätningar på elsystemet. | Eleven utför efter samråd med handledare elektriska mätningar på elsystemet. | Eleven utför i samråd med handledare elektriska mätningar på elsystemet. |
Inför arbetet väljer eleven med säkerhet lämpliga mätmetoder och mätinstrument samt motiverar sina val. | Inför arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga mätmetoder och mätinstrument. | |
Dessutom gör eleven en välgrundad riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den. | Dessutom gör eleven en riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den. | Dessutom gör eleven en enkel riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den. |
Eleven utför efter samråd med handledare avancerade beräkningar. | Eleven utför efter samråd med handledare beräkningar. | Eleven utför i samråd med handledare enkla beräkningar. |
Utifrån resultaten av mätningarna och beräkningarna föreslår eleven med säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa fel i elsystemet. | Utifrån resultaten av mätningarna och beräkningarna föreslår eleven med viss säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa fel i elsystemet. | |
Eleven utför efter samråd med handledare dessa åtgärder. | Eleven utför efter samråd med handledare dessa åtgärder. | Eleven utför i samråd med handledare dessa åtgärder. |
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt utifrån bestämmelser och standarder inom elområdet. | Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt utifrån bestämmelser och standarder inom elområdet. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .