Bild- och ljudanläggningar
Kurskod: ELOBID0 Poäng: 100Kursen bild- och ljudanläggningar omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen bild- och ljudanläggningar omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för funktion, konstruktion och uppbyggnad av apparater och system för bild- och ljudanläggningar. | Eleven redogör utförligt för funktion, konstruktion och uppbyggnad av apparater och system för bild- och ljudanläggningar. | Eleven redogör översiktligt för funktion, konstruktion och uppbyggnad av apparater och system för bild- och ljudanläggningar. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för lagar och andra bestämmelser samt standarder och begrepp inom området. | Dessutom redogör eleven utförligt för lagar och andra bestämmelser samt standarder och begrepp inom området. | Dessutom redogör eleven översiktligt för lagar och andra bestämmelser samt standarder och begrepp inom området. |
Eleven planerar, organiserar och utför systematiskt och efter samråd med handledare support och service av bild- och ljudanläggningar med ett resultat som på ett gott sätt uppfyller kvalitetskraven. | Eleven planerar, organiserar och utför systematiskt och efter samråd med handledare support och service av bild- och ljudanläggningar med ett resultat som på ett tillfredsställande sätt uppfyller kvalitetskraven. | Eleven planerar, organiserar och utför systematiskt och i samråd med handledare support och service av bild- och ljudanläggningar med ett resultat som på ett tillfredsställande sätt uppfyller kvalitetskraven. |
Under arbetet väljer eleven med säkerhet mätinstrument, verktyg och arbetsmetoder samt hanterar instrument och verktyg med mycket gott handlag och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. | Under arbetet väljer eleven med viss säkerhet mätinstrument, verktyg och arbetsmetoder samt hanterar instrument och verktyg med gott handlag och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. | Under arbetet väljer eleven med viss säkerhet mätinstrument, verktyg och arbetsmetoder samt hanterar instrument och verktyg med visst handlag och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. |
Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val med hänsyn till hälsa, miljö och säkerhet. | Eleven motiverar utförligt sina val med hänsyn till hälsa, miljö och säkerhet. | Eleven motiverar översiktligt sina val med hänsyn till hälsa, miljö och säkerhet. |
Under arbetet upptäcker eleven problem som uppstår och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven problem som uppstår och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven problem som uppstår och löser dem i samråd med handledare. |
I arbetet använder eleven med säkerhet apparaternas kopplingsscheman och manualer. | I arbetet använder eleven med viss säkerhet apparaternas kopplingsscheman och manualer. | |
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra samt använder ett nyanserat fackspråk som är anpassat till situationen. | I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra samt använder ett fackspråk som är anpassat till situationen. | I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra samt använder ett enkelt fackspråk som är anpassat till situationen. |
Efter utfört arbete gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utfört arbete. | Efter utfört arbete gör eleven en noggrann dokumentation av utfört arbete. | Efter utfört arbete gör eleven en enkel dokumentation av utfört arbete. |
Eleven utvärderar sitt arbete med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven utvärderar sitt arbete med nyanserade omdömen. | Eleven utvärderar sitt arbete med enkla omdömen. |
Eleven ger med säkerhet tydliga instruktioner till användare av apparater och system. | Eleven ger med viss säkerhet tydliga instruktioner till användare av apparater och system. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .