Engelska för döva 5
Kurskod: ENLENE05 Poäng: 100Kursen engelska för döva 5 omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen engelska för döva 5 omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Kommunikationens innehåll
Reception
Produktion och interaktion
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven förstår såväl helhet som detaljer i tydligt formulerad skriven engelska i olika genrer. | Eleven förstår huvudsakligt innehåll och uppfattar väsentliga detaljer i tydligt formulerad skriven engelska i olika genrer. | Eleven förstår huvudsakligt innehåll och uppfattar tydliga detaljer i tydligt formulerad skriven engelska i olika genrer. |
Eleven visar sin förståelse genom att välgrundat och nyanserat redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med gott resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. | Eleven visar sin förståelse genom att välgrundat redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med tillfredsställande resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. | Eleven visar sin förståelse genom att översiktligt redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. |
Eleven väljer och använder med säkerhet strategier för att tillgodogöra sig och kritiskt granska innehållet i skriven engelska. | Eleven väljer och använder med viss säkerhet strategier för att tillgodogöra sig och kritiskt granska innehållet i skriven engelska. | |
Eleven väljer texter från olika medier och använder på ett relevant, effektivt och kritiskt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. | Eleven väljer texter från olika medier och använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. | Eleven väljer texter från olika medier och använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. |
I skriftliga framställningar i olika genrer formulerar sig eleven varierat, tydligt, sammanhängande och strukturerat. | I skriftliga framställningar i olika genrer formulerar sig eleven relativt varierat, tydligt, sammanhängande och relativt strukturerat. | I skriftliga framställningar i olika genrer formulerar sig eleven relativt varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande. |
Eleven formulerar sig även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation. | Eleven formulerar sig även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation. | Eleven formulerar sig även med visst flyt och i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. |
Eleven bearbetar och gör välgrundade och nyanserade förbättringar av egna framställningar. | Eleven bearbetar och gör välgrundade förbättringar av egna framställningar. | Eleven bearbetar och gör enkla förbättringar av egna framställningar. |
I skriftlig direktkommunikation i olika, även mer formella, sammanhang uttrycker sig eleven tydligt, relativt ledigt och med flyt samt med anpassning till syfte, mottagare och situation. | I skriftlig direktkommunikation i olika, även mer formella, sammanhang uttrycker sig eleven tydligt och med flyt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation. | I skriftlig direktkommunikation i olika, även mer formella, sammanhang uttrycker sig eleven tydligt och med visst flyt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation. |
Dessutom väljer och använder eleven väl fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen och för den framåt på ett konstruktivt sätt. | Dessutom väljer och använder eleven fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen. | Dessutom väljer och använder eleven i huvudsak fungerande strategier som i viss mån löser problem i och förbättrar interaktionen. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat några företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används, och gör då också välutvecklade och nyanserade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. | Eleven diskuterar utförligt några företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används, och gör då också välutvecklade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. | Eleven diskuterar översiktligt några företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .