Engelska 1
Kurskod: ENSENG51 Poäng: 100Kursen engelska 1 omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen engelska 1 omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Kommunikationens innehåll
Reception
Produktion och interaktion
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar väsentliga detaljer i tydligt talad, enkel engelska i långsamt tempo samt i korta, enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen. | Eleven förstår vanliga ord och enkla fraser i tydligt talad, enkel engelska i långsamt tempo samt i korta, enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen. | Eleven förstår några vanliga ord och mycket enkla fraser i tydligt talad, enkel engelska i långsamt tempo samt i korta, enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen. |
Eleven visar sin förståelse genom att i enkel form redogöra för innehåll och detaljer. | Eleven visar sin förståelse genom att i mycket enkel form redogöra för innehållet. | Eleven visar sin förståelse genom att medverka i att redogöra för innehållet. |
Eleven använder några strategier för lyssnande och läsning. | Eleven använder någon strategi för lyssnande och läsning. | Eleven medverkar i att välja och använda strategier för lyssnande och läsning. |
I muntliga och skriftliga framställningar formulerar sig eleven enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande. | I muntliga och skriftliga framställningar formulerar sig eleven enkelt och begripligt med fraser och meningar. | I muntliga och skriftliga framställningar medverkar eleven i att formulera sig enkelt med ord och fraser. |
I muntlig och skriftlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och relativt tydligt med ord, fraser och meningar. | I muntlig och skriftlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord och fraser. | I muntlig och skriftlig interaktion medverkar eleven i att uttrycka sig enkelt med ord och fraser. |
Dessutom använder eleven några strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen. | Dessutom använder eleven någon strategi som löser problem i och förbättrar interaktionen. | Dessutom medverkar eleven i att använda strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen. |
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används och gör då enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. | Eleven beskriver på ett enkelt sätt företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används och gör då enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. | Eleven medverkar i att beskriva företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används och gör då enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .