Eleven beskriver utförligt och nyanserat vad som kännetecknar ett kundorienterat och målinriktat försäljningsarbete samt redogör utförligt och nyanserat för hur affärsmodeller kan utarbetas samt hur dessa kan utgöra grund för ett kundorienterat och målinriktat försäljningsarbete.
|
Eleven beskriver utförligt vad som kännetecknar ett kundorienterat och målinriktat försäljningsarbete samt redogör utförligt för hur affärsmodeller kan utarbetas samt hur dessa kan utgöra grund för ett kundorienterat och målinriktat försäljningsarbete.
|
Eleven beskriver översiktligt vad som kännetecknar ett kundorienterat och målinriktat försäljningsarbete samt redogör översiktligt för hur affärsmodeller kan utarbetas samt hur dessa kan utgöra grund för ett kundorienterat och målinriktat försäljningsarbete.
|
Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för säljprocessen vid olika former av försäljning samt hur säljplaner kan utarbetas.
|
Vidare redogör eleven utförligt för säljprocessen vid olika former av försäljning samt hur säljplaner kan utarbetas.
|
Vidare redogör eleven översiktligt för säljprocessen vid olika former av försäljning samt hur säljplaner kan utarbetas.
|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur kundorienterat och målinriktat säljarbete kan planeras, organiseras och genomföras på ett sätt som leder till god försäljning.
|
Eleven beskriver utförligt hur kundorienterat och målinriktat säljarbete kan planeras, organiseras och genomföras på ett sätt som leder till god försäljning.
|
Eleven beskriver översiktligt hur kundorienterat och målinriktat säljarbete kan planeras, organiseras och genomföras på ett sätt som leder till god försäljning.
|
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat säljarens roll i ett marknadsföringssystem, hur marknadskommunikation kan planeras och genomföras samt hur säljstyrning och säljledning används i säljarbetet.
|
Dessutom beskriver eleven utförligt säljarens roll i ett marknadsföringssystem, hur marknadskommunikation kan planeras och genomföras samt hur säljstyrning och säljledning används i säljarbetet.
|
Dessutom beskriver eleven översiktligt säljarens roll i ett marknadsföringssystem, hur marknadskommunikation kan planeras och genomföras samt hur säljstyrning och säljledning används i säljarbetet.
|
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom personlig försäljning.
|
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom personlig försäljning.
|
Eleven planerar, organiserar och utför, i samråd med handledare, arbetsuppgifter inom personlig försäljning.
|
Resultatet av arbetet är gott.
|
|
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
|
|
Eleven genomför arbetet utifrån givna instruktioner samt utifrån lagar och andra bestämmelser inom området.
|
Eleven genomför arbetet utifrån givna instruktioner samt utifrån relevanta lagar och andra bestämmelser inom området.
|
Under arbetets gång använder eleven med säkerhet tekniker och metoder för kalkylering och ekonomiska beräkningar samt löser, efter samråd med handledare, problem som uppkommer i arbetet.
|
Under arbetets gång använder eleven med viss säkerhet tekniker och metoder för kalkylering och ekonomiska beräkningar samt löser, efter samråd med handledare, problem som uppkommer i arbetet.
|
Under arbetets gång använder eleven med viss säkerhet tekniker och metoder för kalkylering och ekonomiska beräkningar samt löser, i samråd med handledare, problem som uppkommer i arbetet.
|
Vidare arbetar eleven ergonomiskt, miljöanpassat och resurssnålt samt på ett sätt som är säkert för både eleven själv och andra.
|
|
Vidare arbetar eleven ergonomiskt, miljöanpassat och resurssnålt samt på ett sätt som är säkert för både eleven själv och andra.
|
Detta gör eleven efter samråd med handledare.
|
Detta gör eleven efter samråd med handledare.
|
Detta gör eleven i samråd med handledare.
|
Eleven utvärderar sitt arbete och resultatet av arbetet med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
|
Eleven utvärderar sitt arbete och resultatet av arbetet med nyanserade omdömen.
|
Eleven utvärderar sitt arbete och resultatet av arbetet med enkla omdömen.
|
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med säkerhet på ett kundanpassat sätt.
|
|
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet på ett kundanpassat sätt.
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|