Fastighetsservice – elarbeten
Kurskod: FASFAH0 Poäng: 100Kursen fastighetsservice – elarbeten omfattar punkterna 2–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen fastighetsservice – elarbeten omfattar punkterna 2–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat den tekniska utrustning som är vanlig i fastigheter samt lagar och andra bestämmelser som gäller vid arbete med utrustningen. | Eleven beskriver utförligt den tekniska utrustning som är vanlig i fastigheter samt lagar och andra bestämmelser som gäller vid arbete med utrustningen. | Eleven beskriver översiktligt den tekniska utrustning som är vanlig i fastigheter samt lagar och andra bestämmelser som gäller vid arbete med utrustningen. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för de vanligast förekommande fel som kan uppstå i utrustningen, underhållsrutiner för denna samt hur man arbetar på ett sätt som är säkert för en själv och andra. | Eleven redogör också utförligt för de vanligast förekommande fel som kan uppstå i utrustningen, underhållsrutiner för denna samt hur man arbetar på ett sätt som är säkert för en själv och andra. | Eleven redogör också översiktligt för de vanligast förekommande fel som kan uppstå i utrustningen, underhållsrutiner för denna samt hur man arbetar på ett sätt som är säkert för en själv och andra. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat de vanligaste maskintypernas uppbyggnad och funktion samt hur man planerar för reservdelshållning. | Dessutom beskriver eleven utförligt de vanligaste maskintypernas uppbyggnad och funktion samt hur man planerar för reservdelshållning. | Dessutom beskriver eleven översiktligt de vanligaste maskintypernas uppbyggnad och funktion samt hur man planerar för reservdelshållning. |
Eleven planerar efter samråd med handledare förebyggande och avhjälpande service, underhåll och reparation av eldriven maskinell utrustning i fastigheter. | Eleven planerar efter samråd med handledare förebyggande och avhjälpande service, underhåll och reparation av eldriven maskinell utrustning i fastigheter. | Eleven planerar i samråd med handledare förebyggande och avhjälpande service, underhåll och reparation av eldriven maskinell utrustning i fastigheter. |
I planeringen väljer eleven med säkerhet metod, material, verktyg och teknik. | I planeringen väljer eleven med viss säkerhet metod, material, verktyg och teknik. | |
Eleven utför efter samråd med handledare service-, underhålls- och reparationsarbetet med gott resultat. | Eleven utför efter samråd med handledare service-, underhålls- och reparationsarbetet med tillfredsställande resultat. | Eleven utför i samråd med handledare service-, underhålls- och reparationsarbetet med tillfredsställande resultat. |
I arbetet tolkar och använder eleven med säkerhet ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer. | I arbetet tolkar och använder eleven med viss säkerhet ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer. | |
Dessutom använder eleven med säkerhet lämpliga metoder, material, verktyg och tekniker. | Dessutom använder eleven med viss säkerhet lämpliga metoder, material, verktyg och tekniker. | |
Eleven utför efter samråd med handledare felsökning och vidtar lämpliga åtgärder. | Eleven utför efter samråd med handledare felsökning och vidtar lämpliga åtgärder. | Eleven utför i samråd med handledare felsökning och vidtar lämpliga åtgärder. |
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda åtgärder samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat och ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av utförda åtgärder samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat. | När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation av utförda åtgärder samt utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .