Fiskevård 1
Kurskod: FIKFIS01 Poäng: 100Kursen fiskevård 1 omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1 och 5.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen fiskevård 1 omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1 och 5.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven identifierar med säkerhet och namnger flera vanliga svenska fiskarter. | Eleven identifierar med viss säkerhet och namnger några vanliga svenska fiskarter. | |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för flera svenska fiskarters miljökrav, dynamik och utbredning samt för olika fiskevårdande metoder och hur de påverkar fiskbeståndet. | Eleven redogör också utförligt för några svenska fiskarters miljökrav, dynamik och utbredning samt för olika fiskevårdande metoder och hur de påverkar fiskbeståndet. | Eleven redogör också översiktligt för några svenska fiskarters miljökrav, dynamik och utbredning samt för olika fiskevårdande metoder och hur de påverkar fiskbeståndet. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för verksamheter som kan påverka fiskbestånden negativt. | Dessutom redogör eleven utförligt för verksamheter som kan påverka fiskbestånden negativt. | Dessutom redogör eleven översiktligt för verksamheter som kan påverka fiskbestånden negativt. |
I redogörelsen förklarar eleven komplexa samband mellan fiskevårdande metoder och fiskbeståndens utveckling. | I redogörelsen förklarar eleven samband mellan fiskevårdande metoder och fiskbeståndens utveckling. | I redogörelsen förklarar eleven enkla samband mellan fiskevårdande metoder och fiskbeståndens utveckling. |
Eleven läser och tolkar efter samråd med handledare planer för fiskevårdande åtgärder. | Eleven läser och tolkar efter samråd med handledare planer för fiskevårdande åtgärder. | Eleven läser och tolkar i samråd med handledare planer för fiskevårdande åtgärder. |
Dessutom följer eleven instruktioner och utför efter samråd med handledare fiskevårdande arbetsuppgifter. | Dessutom följer eleven instruktioner och utför efter samråd med handledare fiskevårdande arbetsuppgifter. | Dessutom följer eleven instruktioner och utför i samråd med handledare fiskevårdande arbetsuppgifter. |
I arbetet väljer och använder eleven efter samråd med handledare relevant teknisk utrustning. | I arbetet väljer och använder eleven efter samråd med handledare relevant teknisk utrustning. | I arbetet väljer och använder eleven i samråd med handledare relevant teknisk utrustning. |
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. |
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön. | Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön. | |
Eleven redogör också utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom fiske och fiskevård. | Eleven redogör också utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom fiske och fiskevård. | Eleven redogör också översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom fiske och fiskevård. |
I samband med fältstudier, provtagningar och analyser värderar eleven vatten med nyanserade omdömen utifrån insamlade data. | I samband med fältstudier, provtagningar och analyser värderar eleven vatten med enkla omdömen utifrån insamlade data. | |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur analys av biologiska, fysikaliska, hydrologiska och kemiska undersökningar används inom fiskevård. | Eleven redogör också utförligt för hur analys av biologiska, fysikaliska, hydrologiska och kemiska undersökningar används inom fiskevård. | Eleven redogör också översiktligt för hur analys av biologiska, fysikaliska, hydrologiska och kemiska undersökningar används inom fiskevård. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .