Fiske 2
Kurskod: FISFIS02 Poäng: 200Kursen fiske 2 omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkt 3.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen fiske 2 omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkt 3.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Arbetsuppgifter
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
Biologisk grund
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur fisket påverkar miljön och den ekologiska balansen. | Eleven redogör utförligt för hur fisket påverkar miljön och den ekologiska balansen. | Eleven redogör översiktligt för hur fisket påverkar miljön och den ekologiska balansen. |
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade förklaringar till ekologiska samband och förekomsten av fisk i olika vattenmiljöer. | Redogörelsen innehåller välgrundade förklaringar till ekologiska samband och förekomsten av fisk i olika vattenmiljöer. | Redogörelsen innehåller enkla förklaringar till ekologiska samband och förekomsten av fisk i olika vattenmiljöer. |
Eleven upprättar en genomarbetad plan för fiske med utgångspunkt i aktuella förutsättningar samt motiverar utförligt och nyanserat sina val i planen. | Eleven upprättar en genomarbetad plan för fiske med utgångspunkt i aktuella förutsättningar samt motiverar utförligt sina val i planen. | Eleven upprättar en enkel plan för fiske med utgångspunkt i aktuella förutsättningar samt motiverar översiktligt sina val i planen. |
I planen beskriver eleven utförligt och nyanserat lämpliga fångstmetoder. | I planen beskriver eleven utförligt lämpliga fångstmetoder. | I planen beskriver eleven översiktligt lämpliga fångstmetoder. |
Eleven bedömer efter samråd med handledare när och hur de planerade arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på aktuella förutsättningar. | Eleven bedömer efter samråd med handledare när och hur de planerade arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på aktuella förutsättningar. | Eleven bedömer i samråd med handledare när och hur de planerade arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på aktuella förutsättningar. |
Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare aktuella arbetsuppgifter och använder redskap och annan teknisk utrustning. | Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare aktuella arbetsuppgifter och använder redskap och annan teknisk utrustning. | Eleven organiserar, planerar och utför i samråd med handledare aktuella arbetsuppgifter och använder redskap och annan teknisk utrustning. |
Resultatet av arbetet är gott. | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. | |
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. |
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen. | Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen. | |
Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiske. | Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiske. | Eleven redogör översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiske. |
När arbetet är utfört vårdar eleven efter samråd med handledare aktuella redskap och teknisk utrustning. | När arbetet är utfört vårdar eleven efter samråd med handledare aktuella redskap och teknisk utrustning. | När arbetet är utfört vårdar eleven i samråd med handledare aktuella redskap och teknisk utrustning. |
Dessutom upprättar eleven efter samråd med handledare en loggbok för redovisning av aktuell fångst. | Dessutom upprättar eleven efter samråd med handledare en loggbok för redovisning av aktuell fångst. | Dessutom upprättar eleven i samråd med handledare en loggbok för redovisning av aktuell fångst. |
I samband med fiske beskriver eleven utförligt och nyanserat resultatet av genomförda fångstmetoder. | I samband med fiske beskriver eleven utförligt resultatet av genomförda fångstmetoder. | I samband med fiske beskriver eleven översiktligt resultatet av genomförda fångstmetoder. |
Beskrivningen innehåller välgrundade och nyanserade bedömningar av fiskarnas storlek och utseende samt välgrundade och nyanserade förklaringar av biologiska och ekonomiska samband. | Beskrivningen innehåller välgrundade bedömningar av fiskarnas storlek och utseende samt välgrundade förklaringar av biologiska och ekonomiska samband. | Beskrivningen innehåller enkla bedömningar av fiskarnas storlek och utseende samt enkla förklaringar av biologiska och ekonomiska samband. |
Eleven identifierar med säkerhet de organismer som förekommer i aktuell fångst. | Eleven identifierar med viss säkerhet de organismer som förekommer i aktuell fångst. | |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de parasitangrepp och skador som kan förekomma i en fångst samt för lämpliga åtgärder mot angreppen och skadorna. | Dessutom redogör eleven utförligt för de parasitangrepp och skador som kan förekomma i en fångst samt för lämpliga åtgärder mot angreppen och skadorna. | Dessutom redogör eleven översiktligt för de parasitangrepp och skador som kan förekomma i en fångst samt för lämpliga åtgärder mot angreppen och skadorna. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vilka fiskarter som kan användas för konsumtion samt för olika sätt att marknadsföra och sälja fiskprodukter. | Eleven redogör utförligt för vilka fiskarter som kan användas för konsumtion samt för olika sätt att marknadsföra och sälja fiskprodukter. | Eleven redogör översiktligt för vilka fiskarter som kan användas för konsumtion samt för olika sätt att marknadsföra och sälja fiskprodukter. |
Eleven redogör också utförligt för hur den aktuella fångsten ska hanteras och förvaras. | Eleven redogör också utförligt för hur den aktuella fångsten ska hanteras och förvaras. | Eleven redogör också översiktligt för hur den aktuella fångsten ska hanteras och förvaras. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .