Flerbränslefordon
Kurskod: FLEFLR0 Poäng: 100Kursen flerbränslefordon omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen flerbränslefordon omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat funktionsprinciper för och konstruktioner av olika flerbränslesystem samt för deras komponenter och hur de samverkar. | Eleven beskriver utförligt funktionsprinciper för och konstruktioner av olika flerbränslesystem samt för deras komponenter och hur de samverkar. | Eleven beskriver översiktligt funktionsprinciper för och konstruktioner av olika flerbränslesystem samt för deras komponenter och hur de samverkar. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika bränslen som används i flerbränslesystem samt för avgaskrav och vilken påverkan avgasutsläppen har på miljön. | Dessutom redogör eleven utförligt för olika bränslen som används i flerbränslesystem samt för avgaskrav och vilken påverkan avgasutsläppen har på miljön. | Dessutom redogör eleven översiktligt för olika bränslen som används i flerbränslesystem samt för avgaskrav och vilken påverkan avgasutsläppen har på miljön. |
Eleven utför, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer service och underhåll av flerbränslefordonssystem. | Eleven utför, efter samråd med handledare, i bekanta situationer service och underhåll av flerbränslefordonssystem. | Eleven utför, i samråd med handledare, i bekanta situationer service och underhåll av flerbränslefordonssystem. |
Dessutom utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer felsökning, diagnostisering och reparationer av enklare fel i flerbränslefordonssystem. | Dessutom utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta situationer felsökning, diagnostisering och reparationer av enklare fel i flerbränslefordonssystem. | Dessutom utför eleven, i samråd med handledare, i bekanta situationer felsökning, diagnostisering och reparationer av enklare fel i flerbränslefordonssystem. |
Vid reparationer utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer den demontering, montering samt justering av komponenter som arbetet kräver. | Vid reparationer utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta situationer den demontering, montering samt justering av komponenter som arbetet kräver. | Vid reparationer utför eleven, i samråd med handledare, i bekanta situationer den demontering, montering samt justering av komponenter som arbetet kräver. |
I arbetet använder eleven med säkerhet rätt arbetsmetod och med mycket gott handlag specialverktyg, verktyg och utrustning. | I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med gott handlag specialverktyg, verktyg och utrustning. | I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med visst handlag specialverktyg, verktyg och utrustning. |
Dessutom använder eleven med säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem. | Dessutom använder eleven med viss säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem. | |
Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav. | Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav. | |
När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med säkerhet ett yrkesmässigt språk. | När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med viss säkerhet ett yrkesmässigt språk. | |
I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen. | I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen. | |
Dessutom samarbetar eleven med andra för att nå planerade resultat. | Dessutom samarbetar eleven med andra för att nå planerade resultat. | |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .