Fälthållning
Kurskod: FLGFAL0 Poäng: 200Kursen fälthållning omfattar punkterna 1–4 och 6–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen fälthållning omfattar punkterna 1–4 och 6–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat flygfältets uppbyggnad och funktion samt olika arbetsområden och verksamheter inom området. | Eleven beskriver utförligt flygfältets uppbyggnad och funktion samt olika arbetsområden och verksamheter inom området. | Eleven beskriver översiktligt flygfältets uppbyggnad och funktion samt olika arbetsområden och verksamheter inom området. |
Dessutom resonerar eleven utförligt och nyanserat utifrån några exempel om risker i arbetet och redogör utförligt för regelverk och föreskrifter som styr verksamheterna. | Dessutom resonerar eleven utförligt utifrån några exempel om risker i arbetet och redogör utförligt för regelverk och föreskrifter som styr verksamheterna. | Dessutom resonerar eleven översiktligt utifrån några exempel om risker i arbetet och redogör översiktligt för regelverk och föreskrifter som styr verksamheterna. |
Eleven utför efter samråd med handledare i bekanta och nya situationer arbetsuppgifter inom området fälthållning. | Eleven utför efter samråd med handledare i bekanta och delvis nya situationer arbetsuppgifter inom området fälthållning. | Eleven utför i samråd med handledare i bekanta situationer arbetsuppgifter inom området fälthållning. |
Eleven manövrerar och framför med mycket gott handlag fälthållningsfordon. | Eleven manövrerar och framför med gott handlag fälthållningsfordon. | Eleven manövrerar och framför med visst handlag fälthållningsfordon. |
Eleven utför efter samråd med handledare i bekanta och nya situationer sommar- och vinterfälthållningsarbete. | Eleven utför efter samråd med handledare i bekanta och delvis nya situationer sommar- och vinterfälthållningsarbete. | Eleven utför i samråd med handledare i bekanta situationer sommar- och vinterfälthållningsarbete. |
I arbetet väljer eleven med säkerhet relevanta arbetsmetoder och relevant utrustning. | I arbetet väljer eleven med viss säkerhet relevanta arbetsmetoder och relevant utrustning. | |
Eleven arbetar efter samråd med handledare på ett säkert sätt och följer lagar och andra bestämmelser som gäller för arbetet. | Eleven arbetar efter samråd med handledare på ett säkert sätt och följer lagar och andra bestämmelser som gäller för arbetet. | Eleven arbetar i samråd med handledare på ett säkert sätt och följer lagar och andra bestämmelser som gäller för arbetet. |
Eleven genomför välgrundade riskbedömningar. | Eleven genomför riskbedömningar. | Eleven genomför enkla riskbedömningar. |
Eleven tar ansvar för andras egendom och för anläggningens lokaler, fordon och utrustning. | Eleven tar ansvar för andras egendom och för anläggningens lokaler, fordon och utrustning. | |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. | |
Eleven samarbetar med andra och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat. | Eleven samarbetar med andra och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat. | Eleven samarbetar med andra för att nå planerade resultat. |
I kommunikation med andra använder eleven med säkerhet yrkesspecifika begrepp. | I kommunikation med andra använder eleven med viss säkerhet yrkesspecifika begrepp. | |
Eleven använder med säkerhet svenska och engelska instruktioner och manualer. | Eleven använder med viss säkerhet svenska och engelska instruktioner och manualer. | |
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation på engelska. | Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation på engelska. | Dessutom gör eleven en enkel dokumentation på engelska. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .