Fackteckning och design
Kurskod: FOMFAC0 Poäng: 100Kursen fackteckning och design omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen fackteckning och design omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven arbetar och experimenterar med skiss, teckning och design på ett hantverksmässigt sätt och prövar olika angreppssätt. | Eleven arbetar och experimenterar med skiss, teckning och design på ett hantverksmässigt sätt och prövar olika angreppssätt. | Eleven arbetar med skiss, teckning och design och prövar olika angreppssätt. |
I arbetet använder eleven med mycket gott handlag såväl etablerade som nya tillvägagångssätt och metoder för att förverkliga sin intention. | I arbetet använder eleven med gott handlag etablerade tillvägagångssätt och metoder för att förverkliga sin intention. | I arbetet använder eleven med visst handlag etablerade tillvägagångssätt och metoder för att förverkliga sin intention. |
Under arbetets gång löser eleven efter samråd med handledare komplexa problem som uppstår. | Under arbetets gång löser eleven efter samråd med handledare problem som uppstår. | Under arbetets gång löser eleven i samråd med handledare enkla problem som uppstår. |
Eleven använder och kombinerar med säkerhet färg, form och materialval för att understryka ett uttryck eller en funktion. | Eleven använder med viss säkerhet färg, form och materialval för att understryka ett uttryck eller en funktion. | |
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat hur valet av färg, form och material har påverkat uttrycket eller funktionen. | Dessutom diskuterar eleven utförligt hur valet av färg, form och material har påverkat uttrycket eller funktionen. | Dessutom diskuterar eleven översiktligt hur valet av färg, form och material har påverkat uttrycket eller funktionen. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur hon eller han har utnyttjat materialets egenskaper i sin formgivning. | Eleven redogör utförligt för hur hon eller han har utnyttjat materialets egenskaper i sin formgivning. | Eleven redogör översiktligt för hur hon eller han har utnyttjat materialets egenskaper i sin formgivning. |
Eleven visar upp egna teckningar och designskisser och redogör utförligt och nyanserat för arbetsgången. | Eleven visar upp egna teckningar och designskisser och redogör utförligt för arbetsgången. | Eleven visar upp egna teckningar och designskisser och redogör översiktligt för arbetsgången. |
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sin egen och andras formgivning och arbetsprocess samt ger förslag på hur den egna arbetsprocessen kan förbättras. | Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sin egen och andras formgivning och arbetsprocess. | Dessutom värderar eleven med enkla omdömen sin egen och andras formgivning och arbetsprocess. |
I värderingen använder eleven med säkerhet relevanta begrepp. | I värderingen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. | |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat uttrycken i traditionell och samtida design samt hur den egna formgivningen förhåller sig till dem. | Eleven diskuterar utförligt uttrycken i traditionell och samtida design samt hur den egna formgivningen förhåller sig till dem. | Eleven diskuterar översiktligt uttrycken i traditionell och samtida design samt hur den egna formgivningen förhåller sig till dem. |
Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som gäller för formgivningsområdet. | Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser som gäller för formgivningsområdet. | |
Dessutom hanterar eleven material med tanke på dess miljö- och resurspåverkan. | Dessutom hanterar eleven material med tanke på dess miljö- och resurspåverkan. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .