Eleven arbetar och experimenterar i valt material på ett hantverksmässigt sätt och prövar olika angreppssätt.
|
Eleven arbetar och experimenterar i valt material på ett hantverksmässigt sätt och prövar olika angreppssätt.
|
Eleven arbetar i valt material och prövar olika angreppssätt.
|
I arbetet använder eleven med mycket gott handlag såväl etablerade som nya tillvägagångssätt, verktyg och metoder för att forma materialet efter intentionen.
|
I arbetet använder eleven med gott handlag etablerade tillvägagångssätt, verktyg och metoder för att forma materialet efter intentionen.
|
I arbetet använder eleven med visst handlag etablerade tillvägagångssätt, verktyg och metoder för att forma materialet efter intentionen.
|
Under arbetets gång löser eleven efter samråd med handledare komplexa problem som uppstår.
|
Under arbetets gång löser eleven efter samråd med handledare problem som uppstår.
|
Under arbetets gång löser eleven i samråd med handledare enkla problem som uppstår.
|
Eleven använder och kombinerar med säkerhet färg och form för att understryka ett uttryck eller en funktion.
|
|
Eleven använder med viss säkerhet färg och form för att understryka ett uttryck eller en funktion.
|
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat hur valet av färg och form har påverkat uttrycket eller funktionen.
|
Dessutom diskuterar eleven utförligt hur valet av färg och form har påverkat uttrycket eller funktionen.
|
Dessutom diskuterar eleven översiktligt hur valet av färg och form har påverkat uttrycket eller funktionen.
|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur hon eller han har utnyttjat materialets egenskaper i sin formgivning.
|
Eleven redogör utförligt för hur hon eller han har utnyttjat materialets egenskaper i sin formgivning.
|
Eleven redogör översiktligt för hur hon eller han har utnyttjat materialets egenskaper i sin formgivning.
|
Eleven visar upp och ställer ut egna formgivna produkter och redogör utförligt och nyanserat för arbetsgången.
|
Eleven visar upp och ställer ut egna formgivna produkter och redogör utförligt för arbetsgången.
|
Eleven visar upp och ställer ut egna formgivna produkter och redogör översiktligt för arbetsgången.
|
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sin egen och andras formgivning och arbetsprocess samt ger förslag på hur den egna arbetsprocessen kan förbättras.
|
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sin egen och andras formgivning och arbetsprocess.
|
Dessutom värderar eleven med enkla omdömen sin egen och andras formgivning och arbetsprocess.
|
I värderingen använder eleven med säkerhet relevanta begrepp.
|
|
I värderingen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.
|
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat uttrycken i traditionell och samtida formgivning samt hur den egna formgivningen förhåller sig till dem.
|
Eleven diskuterar utförligt uttrycken i traditionell och samtida formgivning samt hur den egna formgivningen förhåller sig till dem.
|
Eleven diskuterar översiktligt uttrycken i traditionell och samtida formgivning samt hur den egna formgivningen förhåller sig till dem.
|
Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som gäller för formgivningsområdet.
|
|
Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser som gäller för formgivningsområdet.
|
Dessutom använder eleven maskiner och verktyg på ett arbetsmiljömässigt säkert sätt samt hanterar material med tanke på dess miljöpåverkan.
|
|
Dessutom använder eleven maskiner och verktyg på ett arbetsmiljömässigt säkert sätt samt hanterar material med tanke på dess miljöpåverkan.
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|