Fordonstestteknik
Kurskod: FOOFOR0 Poäng: 200Kursen fordonstestteknik omfattar punkterna 1–2 och 4–10 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen fordonstestteknik omfattar punkterna 1–2 och 4–10 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för och ger exempel på förbränningsmotorteknik och alternativa energikällor i fordon. | Eleven redogör utförligt för och ger exempel på förbränningsmotorteknik och alternativa energikällor i fordon. | Eleven redogör översiktligt för och ger exempel på förbränningsmotorteknik och alternativa energikällor i fordon. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika testmiljöer, tekniker och utrustning för fordonstester. | Dessutom beskriver eleven utförligt olika testmiljöer, tekniker och utrustning för fordonstester. | Dessutom beskriver eleven översiktligt olika testmiljöer, tekniker och utrustning för fordonstester. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat och ger exempel på utvecklingsområden inom fordonstest. | Eleven beskriver utförligt och ger exempel på utvecklingsområden inom fordonstest. | Eleven beskriver översiktligt och ger exempel på utvecklingsområden inom fordonstest. |
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare vanligt förekommande arbetsuppgifter inom fordonstestteknik. | Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare vanligt förekommande arbetsuppgifter inom fordonstestteknik. | Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare vanligt förekommande arbetsuppgifter inom fordonstestteknik. |
Dessutom monterar och anpassar eleven efter samråd med handledare olika typ av mätutrustning. | Dessutom monterar och anpassar eleven efter samråd med handledare olika typ av mätutrustning. | Dessutom monterar och anpassar eleven i samråd med handledare olika typ av mätutrustning. |
Eleven utför efter samråd med handledare och med säkerhet testkörning av fordon. | Eleven utför efter samråd med handledare och med viss säkerhet testkörning av fordon. | Eleven utför i samråd med handledare och med viss säkerhet testkörning av fordon. |
I arbetet väljer eleven efter samråd med handledare samt använder med säkerhet arbetsmetod och utrustning. | I arbetet väljer eleven efter samråd med handledare samt använder med viss säkerhet arbetsmetod och utrustning. | I arbetet väljer eleven i samråd med handledare samt använder med viss säkerhet arbetsmetod och utrustning. |
Eleven använder med säkerhet svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem. | Eleven använder med viss säkerhet svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem. | |
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. | Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. | |
Dessutom tar eleven ansvar för sin egen och andras säkerhet samt håller god ordning på arbetsplatsen. | Dessutom tar eleven ansvar för sin egen och andras säkerhet samt håller god ordning på arbetsplatsen. | |
Eleven arbetar efter de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. | Eleven arbetar efter de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. | |
I arbetet redogör eleven utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr arbetet. | I arbetet redogör eleven utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr arbetet. | I arbetet redogör eleven översiktligt för lagar och andra bestämmelser som styr arbetet. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för sekretessfrågor under arbete med fordonstestverksamhet. | Dessutom redogör eleven utförligt för sekretessfrågor under arbete med fordonstestverksamhet. | Dessutom redogör eleven översiktligt för sekretessfrågor under arbete med fordonstestverksamhet. |
Resultatet av arbetet är gott. | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. | |
Eleven samarbetar och löser efter samråd med handledare problem som uppkommer för att nå planerade resultat. | Eleven samarbetar och löser efter samråd med handledare problem som uppkommer för att nå planerade resultat. | Eleven samarbetar och löser i samråd med handledare problem som uppkommer för att nå planerade resultat. |
I sin kommunikation använder eleven med säkerhet begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet. | I sin kommunikation använder eleven med viss säkerhet begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .