Eleven redogör utförligt och nyanserat för några olika digitala bildformat och programvaror samt för deras möjligheter och begränsningar.
|
Eleven redogör utförligt för några olika digitala bildformat och programvaror samt för deras möjligheter och begränsningar.
|
Eleven redogör översiktligt för några olika digitala bildformat och programvaror samt för deras möjligheter och begränsningar.
|
I redogörelsen ger eleven exempel på några situationer där dokumentstorlek och bildupplösning har betydelse.
|
|
I redogörelsen ger eleven exempel på några situationer där dokumentstorlek och bildupplösning har betydelse.
|
Eleven arbetar efter samråd med handledare med digital bildredigering och bildmontage.
|
Eleven arbetar efter samråd med handledare med digital bildredigering och bildmontage.
|
Eleven arbetar i samråd med handledare med digital bildredigering och bildmontage.
|
Resultatet är av jämn och god teknisk och estetisk kvalitet samt binder på ett gott sätt samman innehåll och form till ett enhetligt och personligt uttryck.
|
Resultatet är av god teknisk och tillfredsställande estetisk kvalitet samt binder på ett tillfredsställande sätt samman innehåll och form till ett enhetligt uttryck.
|
Resultatet är av tillfredsställande teknisk kvalitet samt binder på ett tillfredsställande sätt samman innehåll och form till ett enhetligt uttryck.
|
Eleven motiverar utförligt och nyanserat de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten.
|
Eleven motiverar utförligt de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten.
|
Eleven motiverar översiktligt de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten.
|
I arbetet använder eleven med mycket gott handlag den tekniska utrustningen.
|
I arbetet använder eleven med gott handlag den tekniska utrustningen.
|
I arbetet använder eleven med visst handlag delar av den tekniska utrustningen.
|
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de möjligheter som utrustningen ger.
|
Dessutom redogör eleven utförligt för de möjligheter som utrustningen ger.
|
Dessutom redogör eleven översiktligt för de möjligheter som utrustningen ger.
|
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat på vilket sätt det egna arbetet förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap.
|
Eleven diskuterar utförligt på vilket sätt det egna arbetet förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap.
|
Eleven diskuterar översiktligt på vilket sätt det egna arbetet förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap.
|
Dessutom publicerar eleven efter samråd med handledare sina bilder i flera medier.
|
Dessutom publicerar eleven efter samråd med handledare sina bilder i några medier.
|
Dessutom publicerar eleven i samråd med handledare sina bilder i något medium.
|
Eleven avläser och tolkar flera olika fotografiska bilder samt resonerar utförligt och nyanserat om vad bilderna utrycker.
|
Eleven avläser och tolkar några fotografiska bilder samt resonerar utförligt om vad bilderna uttrycker.
|
Eleven avläser och tolkar någon fotografisk bild samt resonerar översiktligt om vad bilden uttrycker.
|
Eleven resonerar även utförligt och nyanserat om hur innehåll och form samverkar.
|
Eleven resonerar även utförligt om hur innehåll och form samverkar.
|
Eleven resonerar även översiktligt om hur innehåll och form samverkar.
|
I tolkningen använder eleven med säkerhet modeller för att analysera fotografisk bild.
|
I tolkningen använder eleven med viss säkerhet modeller för att analysera fotografisk bild.
|
I tolkningen använder eleven med viss säkerhet någon enkel modell för att analysera fotografisk bild.
|
Dessutom använder eleven i tolkningen och resonemanget avancerade begrepp med säkerhet.
|
Dessutom använder eleven i tolkningen och resonemanget avancerade begrepp med viss säkerhet.
|
Dessutom använder eleven i tolkningen och resonemanget enkla begrepp med viss säkerhet.
|
Eleven redogör utförligt och nyanserat, utifrån exempel, för fotografiets historia och drar välgrundade och nyanserade slutsatser om fotografiets betydelse för kultur och kunskapsutveckling i dagens samhälle.
|
Eleven redogör utförligt, utifrån exempel, för fotografiets historia och drar välgrundade slutsatser om fotografiets betydelse för kultur och kunskapsutveckling i dagens samhälle.
|
Eleven redogör översiktligt, utifrån exempel, för fotografiets historia och drar enkla slutsatser om fotografiets betydelse för kultur och kunskapsutveckling i dagens samhälle.
|
Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt.
|
|
Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt inom området.
|
Eleven diskuterar också utförligt och nyanserat etiska frågeställningar i relation till fotografiska bilder samt redogör för egna etiska gränsdragningar i sitt fotografiska arbete.
|
Eleven diskuterar också utförligt etiska frågeställningar i relation till fotografiska bilder samt redogör för egna etiska gränsdragningar i sitt fotografiska arbete.
|
Eleven diskuterar också översiktligt etiska frågeställningar i relation till fotografiska bilder.
|
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för på vilket sätt eleven i sitt eget arbete tagit miljömässiga, säkerhetsmässiga och ergonomiska hänsyn.
|
Dessutom redogör eleven utförligt för på vilket sätt hon eller han i sitt eget arbete tagit miljömässiga, säkerhetsmässiga och ergonomiska hänsyn.
|
Dessutom redogör eleven översiktligt för på vilket sätt hon eller han i sitt eget arbete tagit miljömässiga, säkerhetsmässiga och ergonomiska hänsyn.
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|
|
I arbetet experimenterar eleven med de estetiska uttrycksmedlen.
|
-
|