Båtsystem
Kurskod: FRDBAS0 Poäng: 200Kursen båtsystem omfattar punkterna 1–4 och 6–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen båtsystem omfattar punkterna 1–4 och 6–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika materials och produkters egenskaper och funktion. | Eleven beskriver utförligt olika materials och produkters egenskaper och funktion. | Eleven beskriver översiktligt olika materials och produkters egenskaper och funktion. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de konstruktions- och installationsmetoder som används vid montering av utrustning i fritidsbåtars olika system. | Dessutom redogör eleven utförligt för de konstruktions- och installationsmetoder som används vid montering av utrustning i fritidsbåtars olika system. | Dessutom redogör eleven översiktligt för de konstruktions- och installationsmetoder som används vid montering av utrustning i fritidsbåtars olika system. |
Eleven utför efter samråd med handledare installation, felsökning och service på fritidsbåtars olika system. | Eleven utför efter samråd med handledare installation, felsökning och service på fritidsbåtars olika system. | Eleven utför i samråd med handledare installation, felsökning och service på fritidsbåtars olika system. |
Eleven gör en genomarbetad planering inför sin arbetsuppgift, samt väljer arbetsmetod, verktyg och utrustning och motiverar sina val. | Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift, samt väljer arbetsmetod, verktyg och utrustning. | Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift. |
Dessutom använder eleven arbetsmetod och med mycket gott handlag verktyg och utrustning som passar för uppgiften. | Dessutom använder eleven arbetsmetod och med gott handlag verktyg och utrustning som passar för uppgiften. | Dessutom använder eleven den arbetsmetod samt med visst handlag de verktyg och den utrustning som passar för uppgiften utifrån givna instruktioner. |
Eleven utför efter samråd med handledare funktionskontroller. | Eleven utför efter samråd med handledare funktionskontroller. | Eleven utför i samråd med handledare funktionskontroller. |
I arbetet använder eleven med säkerhet olika typer av ritningar, handledningar och systembeskrivningar. | I arbetet använder eleven med viss säkerhet olika typer av ritningar, handledningar och systembeskrivningar. | |
Dessutom gör eleven efter samråd med handledare genomarbetade skisser och ritningar för installationer. | Dessutom gör eleven efter samråd med handledare enkla skisser och ritningar för installationer. | Dessutom gör eleven i samråd med handledare enkla skisser och ritningar för installationer. |
Eleven använder med säkerhet den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. | Eleven använder med viss säkerhet den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. | |
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk. | I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk. | |
I samband med arbetet gör eleven en välgrundad riskbedömning. | I samband med arbetet gör eleven en riskbedömning. | I samband med arbetet gör eleven en enkel riskbedömning. |
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. | Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. | Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. | |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt presenterar med säkerhet sitt arbete. | Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete. | Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete. |
Dessutom gör eleven komplexa beräkningar av material- och tidsåtgång samt av kostnad. | Dessutom gör eleven beräkningar av material- och tidsåtgång samt av kostnad. | Dessutom gör eleven enkla beräkningar av material- och tidsåtgång samt av kostnad. |
Eleven drar välgrundade och nyanserade slutsatser om sambandet mellan ekonomi och kvalitet. | Eleven drar välgrundade slutsatser om sambandet mellan ekonomi och kvalitet. | Eleven drar enkla slutsatser om sambandet mellan ekonomi och kvalitet. |
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultatet. | Eleven utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultatet. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .