Fritids- och idrottskunskap
Kurskod: FRTFRD0 Poäng: 100Kursen fritids- och idrottskunskap omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen fritids- och idrottskunskap omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat fritidens och idrottens betydelse för individer, grupper och samhälle. | Eleven beskriver utförligt fritidens och idrottens betydelse för individer, grupper och samhälle. | Eleven beskriver översiktligt fritidens och idrottens betydelse för individer, grupper och samhälle. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för människors fritidsvanor och fritidsaktiviteter samt vilka faktorer som påverkar människors fritidsvanor och fritidsaktiviteter. | Dessutom redogör eleven utförligt för människors fritidsvanor och fritidsaktiviteter samt vilka faktorer som påverkar människors fritidsvanor och fritidsaktiviteter. | Dessutom redogör eleven översiktligt för människors fritidsvanor och fritidsaktiviteter samt vilka faktorer som påverkar människors fritidsvanor och fritidsaktiviteter. |
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat hur fritidsverksamheter är organiserade och bedrivs. | Eleven beskriver även utförligt hur fritidsverksamheter är organiserade och bedrivs. | Eleven beskriver även översiktligt hur fritidsverksamheter är organiserade och bedrivs. |
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser. | I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser. | I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser. |
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen. | Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen. | Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till fritidsvanor och fritidsaktiviteter. | Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till fritidsvanor och fritidsaktiviteter. | Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till fritidsvanor och fritidsaktiviteter. |
I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .