Godshantering – vux
Kurskod: GODGOD1 Poäng: 100Kursen godshantering – vux omfattar punkterna 1 och 3–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen godshantering – vux omfattar punkterna 1 och 3–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat styrkan på olika lyftredskap, deras användningsområden samt lyft- och staplingsmetoder. | Eleven beskriver utförligt styrkan på olika lyftredskap, deras användningsområden samt lyft- och staplingsmetoder. | Eleven beskriver översiktligt styrkan på olika lyftredskap, deras användningsområden samt lyft- och staplingsmetoder. |
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat olika tillsatsaggregats uppbyggnad och funktion samt hur godsets tyngdpunkt påverkar maskinens stabilitet. | Eleven beskriver också utförligt olika tillsatsaggregats uppbyggnad och funktion samt hur godsets tyngdpunkt påverkar maskinens stabilitet. | Eleven beskriver också översiktligt olika tillsatsaggregats uppbyggnad och funktion samt hur godsets tyngdpunkt påverkar maskinens stabilitet. |
Dessutom beskriver eleven utförligt olika symboler för godsmärkning samt metoder och regler för teckengivning. | Dessutom beskriver eleven utförligt olika symboler för godsmärkning samt metoder och regler för teckengivning. | Dessutom beskriver eleven översiktligt olika symboler för godsmärkning samt metoder och regler för teckengivning. |
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för de krav som ställs för märkning och hantering av farligt gods och ger välgrundade och nyanserade exempel på risker i denna hantering. | Eleven redogör även utförligt för de krav som ställs för märkning och hantering av farligt gods och ger välgrundade exempel på risker i denna hantering. | Eleven redogör även översiktligt för de krav som ställs för märkning och hantering av farligt gods och ger enkla exempel på risker i denna hantering. |
Eleven hanterar med säkerhet och i bekanta och nya situationer olika typer av gods med hjälp av truck, hjullastare och kran. | Eleven hanterar med viss säkerhet och i bekanta och delvis nya situationer olika typer av gods med hjälp av truck, hjullastare och kran. | Eleven hanterar med viss säkerhet och i bekanta situationer olika typer av gods med hjälp av truck, hjullastare och kran. |
Eleven manövrerar i bekanta och nya situationer truckar och maskiner med redskap samt utför efter samråd med handledare säkerhetskontroller på fordon och lyftutrustning. | Eleven manövrerar i bekanta och delvis nya situationer truckar och maskiner med redskap samt utför efter samråd med handledare säkerhetskontroller på fordon och lyftutrustning. | Eleven manövrerar i bekanta situationer truckar och maskiner med redskap samt utför i samråd med handledare säkerhetskontroller på fordon och lyftutrustning. |
I arbetet utför eleven efter samråd med handledare avancerade beräkningar av godsvikt, tyngdpunkt och lyftredskapets kapacitet. | I arbetet utför eleven efter samråd med handledare beräkningar av godsvikt, tyngdpunkt och lyftredskapets kapacitet. | I arbetet utför eleven i samråd med handledare enkla beräkningar av godsvikt, tyngdpunkt och lyftredskapets kapacitet. |
Dessutom hanterar eleven med säkerhet emballage och lastbärare. | Dessutom hanterar eleven med viss säkerhet emballage och lastbärare. | |
Resultatet av arbetet är gott. | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. | |
Eleven arbetar utifrån de krav på säkerhet som reglerar arbetet. | Eleven arbetar utifrån de krav på säkerhet som reglerar arbetet. | |
Dessutom tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning. | Dessutom tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning. | |
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat. | Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat. | Eleven samarbetar för att nå planerade resultat. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .