Lastbärare
Kurskod: GODLAS0 Poäng: 200Kursen lastbärare omfattar punkterna 1 och 3–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen lastbärare omfattar punkterna 1 och 3–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika lastbärares uppbyggnad, funktion och lastningsförutsättningar. | Eleven beskriver utförligt olika lastbärares uppbyggnad, funktion och lastningsförutsättningar. | Eleven beskriver översiktligt olika lastbärares uppbyggnad, funktion och lastningsförutsättningar. |
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat regler och förutsättningar för lastning och lossning av lastbärare samt hur krav på lastsäkring uppfylls med olika typer av lastsäkringsutrustning. | Eleven beskriver också utförligt regler och förutsättningar för lastning och lossning av lastbärare samt hur krav på lastsäkring uppfylls med olika typer av lastsäkringsutrustning. | Eleven beskriver också översiktligt regler och förutsättningar för lastning och lossning av lastbärare samt hur krav på lastsäkring uppfylls med olika typer av lastsäkringsutrustning. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika lastsäkringsmetoder och utrustning. | Dessutom beskriver eleven utförligt olika lastsäkringsmetoder och utrustning. | Dessutom beskriver eleven översiktligt olika lastsäkringsmetoder och utrustning. |
Eleven framför truckar och arbetsmaskiner samt genomför avancerad lastning och lossning av olika typer av lastbärare. | Eleven framför truckar och arbetsmaskiner samt genomför lastning och lossning av olika typer av lastbärare. | Eleven framför truckar och arbetsmaskiner samt genomför enkel lastning och lossning av olika typer av lastbärare. |
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare lastsäkring i lastbärare och använder i bekanta och nya situationer utrustning och övriga hjälpmedel enligt praxis. | Dessutom utför eleven efter samråd med handledare lastsäkring i lastbärare och använder i bekanta och delvis nya situationer utrustning och övriga hjälpmedel enligt praxis. | Dessutom utför eleven i samråd med handledare lastsäkring i lastbärare och använder i bekanta situationer utrustning och övriga hjälpmedel enligt praxis. |
I arbetet utför eleven efter samråd med handledare avancerade beräkningar i samband med lastning, lastsäkring och lossning. | I arbetet utför eleven efter samråd med handledare beräkningar i samband med lastning, lastsäkring och lossning. | I arbetet utför eleven i samråd med handledare enkla beräkningar i samband med lastning, lastsäkring och lossning. |
Dessutom arbetar eleven i bekanta och nya situationer utifrån förutsättningar som påverkar vidare transport med olika transportslag. | Dessutom arbetar eleven i bekanta och delvis nya situationer utifrån förutsättningar som påverkar vidare transport med olika transportslag. | Dessutom arbetar eleven i bekanta situationer utifrån förutsättningar som påverkar vidare transport med olika transportslag. |
Resultatet av arbetet är gott. | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. | |
Eleven arbetar utifrån de krav på säkerhet som reglerar arbetet samt utifrån lagar och andra bestämmelser som styr arbetet. | Eleven arbetar utifrån de krav på säkerhet som reglerar arbetet samt utifrån lagar och andra bestämmelser som styr arbetet. | |
Dessutom tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning. | Dessutom tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning. | |
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat. | Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat. | Eleven samarbetar för att nå planerade resultat. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .