Tunga arbetsmaskiner
Kurskod: GODTUN0 Poäng: 200Kursen tunga arbetsmaskiner omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen tunga arbetsmaskiner omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat styrkan på olika lyftredskap, deras användningsområden samt lyft- och staplingsmetoder. | Eleven beskriver utförligt styrkan på olika lyftredskap, deras användningsområden samt lyft- och staplingsmetoder. | Eleven beskriver översiktligt styrkan på olika lyftredskap, deras användningsområden samt lyft- och staplingsmetoder. |
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat olika tillsatsaggregats uppbyggnad och funktion samt hur godsets tyngdpunkt påverkar maskinens stabilitet. | Eleven beskriver också utförligt olika tillsatsaggregats uppbyggnad och funktion samt hur godsets tyngdpunkt påverkar maskinens stabilitet. | Eleven beskriver också översiktligt olika tillsatsaggregats uppbyggnad och funktion samt hur godsets tyngdpunkt påverkar maskinens stabilitet. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat innehållet i fraktdokument och godshandlingar samt olika symboler för godsmärkning. | Dessutom beskriver eleven utförligt innehållet i fraktdokument och godshandlingar samt olika symboler för godsmärkning. | Dessutom beskriver eleven översiktligt innehållet i fraktdokument och godshandlingar samt olika symboler för godsmärkning. |
I beskrivningarna redogör eleven utförligt och nyanserat för särskilda risker förknippade med tunga arbetsmaskiner samt metoder och regler för teckengivning. | I beskrivningarna redogör eleven utförligt för särskilda risker förknippade med tunga arbetsmaskiner samt metoder och regler för teckengivning. | I beskrivningarna redogör eleven översiktligt för särskilda risker förknippade med tunga arbetsmaskiner samt metoder och regler för teckengivning. |
Eleven manövrerar i bekanta och nya situationer tunga truckar och maskiner med redskap som används vid godshantering samt utför efter samråd med handledare säkerhetskontroller på fordon och lyftutrustning. | Eleven manövrerar i bekanta och delvis nya situationer tunga truckar och maskiner med redskap som används vid godshantering samt utför efter samråd med handledare säkerhetskontroller på fordon och lyftutrustning. | Eleven manövrerar i bekanta situationer tunga truckar och maskiner med redskap som används vid godshantering samt utför i samråd med handledare säkerhetskontroller på fordon och lyftutrustning. |
Dessutom hanterar eleven i bekanta och nya situationer lastmaskiner för mottagande och lastning av godsslag för lagerhantering eller godstransport. | Dessutom hanterar eleven i bekanta och delvis nya situationer lastmaskiner för mottagande och lastning av godsslag för lagerhantering eller godstransport. | Dessutom hanterar eleven i bekanta situationer lastmaskiner för mottagande och lastning av godsslag för lagerhantering eller godstransport. |
I arbetet utför eleven efter samråd med handledare avancerade beräkningar av godsvikt, tyngdpunkt och lyftredskapets kapacitet. | I arbetet utför eleven efter samråd med handledare beräkningar av godsvikt, tyngdpunkt och lyftredskapets kapacitet. | I arbetet utför eleven i samråd med handledare enkla beräkningar av godsvikt, tyngdpunkt och lyftredskapets kapacitet. |
Dessutom hanterar eleven med säkerhet emballage och lastbärare. | Dessutom hanterar eleven med viss säkerhet emballage och lastbärare. | |
Resultatet av arbetet är gott. | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. | |
Eleven arbetar utifrån de krav på säkerhet som reglerar arbetet. | Eleven arbetar utifrån de krav på säkerhet som reglerar arbetet. | |
Dessutom tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning. | Dessutom tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning. | |
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat. | Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat. | Eleven samarbetar för att nå planerade resultat. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .