Gränssnittsdesign
Kurskod: GRÄGRÄ0 Poäng: 100Kursen gränssnittsdesign omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen gränssnittsdesign omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven gör en genomarbetad projektplan för att utveckla ett gränssnitt till en applikation. | Eleven gör en genomarbetad projektplan för att utveckla ett gränssnitt till en applikation. | Eleven gör en enkel projektplan för att utveckla ett gränssnitt till en applikation. |
Projektplanen innehåller en komplex problemformulering utifrån kundönskemål, identifikation av målgruppen och dess behov samt projektets tekniska förutsättningar. | Projektplanen innehåller en problemformulering utifrån kundönskemål, identifikation av målgruppen och dess behov samt projektets tekniska förutsättningar. | Projektplanen innehåller en enkel problemformulering utifrån kundönskemål, identifikation av målgruppen och dess behov samt projektets tekniska förutsättningar. |
Eleven värderar med nyanserade omdömen sin projektplan ur flera perspektiv samt föreslår vid behov förbättringar av planen. | Eleven värderar med nyanserade omdömen sin projektplan. | Eleven värderar med enkla omdömen sin projektplan. |
För att utveckla gränssnittet hämtar eleven eller skapar eleven texter, bilder och eventuell annan media samt infogar dessa i gränssnittet till applikationen. | För att utveckla gränssnittet hämtar eller skapar eleven texter, bilder och eventuell annan media samt infogar dessa i gränssnittet till applikationen. | |
Eleven bearbetar gränssnittet på flera olika sätt enligt principer för visuell design. | Eleven bearbetar gränssnittet på några olika sätt enligt principer för visuell design. | Eleven bearbetar gränssnittet på något sätt enligt principer för visuell design. |
Resultatet är gott och anpassat till användarens behov utifrån flera komplexa principer för användbarhet. | Resultatet är tillfredsställande anpassat till användarens behov utifrån några principer för användbarhet. | Resultatet är tillfredsställande och anpassat till användarens behov utifrån någon enkel princip för användbarhet. |
Detta gör eleven genom att anpassa den visuella designen och interaktionen så att gränssnittet har en god kvalitet i fråga om uppfattningsbarhet och användbarhet också för användare med funktionsnedsättningar. | Detta gör eleven genom att anpassa den visuella designen och interaktionen så att gränssnittet har en tillfredsställande kvalitet i fråga om uppfattningsbarhet och användbarhet också för användare med funktionsnedsättningar. | |
Dessutom för gränssnittet fram kundens önskade budskap på ett gott sätt. | Dessutom för gränssnittet fram kundens önskade budskap på ett tillfredsställande sätt. | |
Eleven följer flera av de vedertagna konventioner som finns för den plattform som hon eller han arbetar med. | Eleven följer några av de vedertagna konventioner som finns för den plattform som hon eller han arbetar med. | Eleven följer någon av de vedertagna konventioner som finns för den plattform som hon eller han arbetar med. |
Eleven utvecklar en huvudsakligen interaktiv prototyp med gott resultat i fråga om funktion, utseende och användbarhet. | Eleven utvecklar en huvudsakligen interaktiv prototyp med tillfredsställande resultat i fråga om funktion, utseende och användbarhet. | |
Dessutom testar eleven prototypens användbarhet med flera metoder samt återkopplar resultaten från sin testning till sin design. | Dessutom testar eleven prototypens användbarhet med några metoder. | Dessutom testar eleven prototypens användbarhet med några enkla metoder. |
Prototypen kompletteras med en stilguide som täcker flera av designens viktigaste delar. | Prototypen kompletteras med en stilguide som täcker några av designens viktigaste delar. | Prototypen kompletteras med en stilguide som täcker någon av designens viktigaste delar. |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat utifrån projektplanen. | Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat utifrån projektplanen. | Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat utifrån projektplanen. |
I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat hur det egna gränssnittet förhåller sig till generella principer för hur en god användarupplevelse skapas. | I utvärderingen diskuterar eleven utförligt hur det egna gränssnittet förhåller sig till generella principer för hur en god användarupplevelse skapas. | I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt hur det egna gränssnittet förhåller sig till generella principer för hur en god användarupplevelse skapas. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat, utifrån några exempel i vardagen, för på vilket sätt integritet och etik har betydelse för utformningen av datorsystem och gränssnitt. | Eleven redogör utförligt, utifrån några exempel i vardagen, för på vilket sätt integritet och etik har betydelse för utformningen av datorsystem och gränssnitt. | Eleven redogör översiktligt, utifrån några exempel i vardagen, för på vilket sätt integritet och etik har betydelse för utformningen av datorsystem och gränssnitt. |
Dessutom hänvisar eleven i sin redogörelse till lagar och andra bestämmelser inom området. | Dessutom hänvisar eleven i sin redogörelse till lagar och andra bestämmelser inom området. | |
Eleven använder med säkerhet terminologi inom området. | Eleven använder med viss säkerhet terminologi inom området. | |
Dessutom ger eleven förslag på hur arbetet kan förbättras. | - | - |
Dessutom ger eleven förslag på hur resultatet kan förbättras. | - | - |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .