Gränssnitt 3D
Kurskod: GRÄGRN0 Poäng: 100Kursen gränssnitt 3D omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen gränssnitt 3D omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven gör en genomarbetad projektplan för att utveckla ett gränssnitt till en applikation. | Eleven gör en genomarbetad projektplan för att utveckla ett gränssnitt till en applikation. | Eleven gör en enkel projektplan för att utveckla ett gränssnitt till enapplikation. |
Projektplanen innehåller en komplexproblemformulering utifrån kundönskemål, identifikation av målgruppenoch dess behov samt projektets tekniska förutsättningar. | Projektplanen innehåller en problemformulering utifrån kundönskemål, identifikation av målgruppen och dess behov samt projektets tekniska förutsättningar. | Projektplanen innehåller en enkel problemformuleringutifrån kundönskemål, identifikation av målgruppen och dess behov samt projektets tekniska förutsättningar. |
Eleven värderar med nyanserade omdömen sin projektplan ur flera perspektiv samt föreslår vid behov förbättringar av planen. | Eleven värderar med nyanserade omdömen sin projektplan. | Eleven värderar med enkla omdömen sin projektplan. |
Eleven utvecklar några tredimensionella objekt. | Eleven utvecklar några tredimensionella objekt. | Eleven utvecklar några enkla tredimensionella objekt. |
Eleven utformar också med gott resultat navigation och interaktivitet för en virtuell miljö eller förstärkt verklighet. | Eleven utformar också med tillfredsställande resultat navigation och interaktivitet för en virtuell miljö eller förstärkt verklighet. | |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika datakällor som kan användas för att ge information till användaren av gränssnittet. | Dessutom redogör eleven utförligt för olika datakällor som kan användas för att ge information till användaren av gränssnittet. | Dessutom redogör eleven översiktligt för olika datakällor som kan användas för att ge information till användaren av gränssnittet. |
Eleven bearbetar gränssnittet på flera olika sätt enligt principer förvisuell design. | Eleven bearbetar gränssnittet på några olika sätt enligt principer förvisuell design. | Eleven bearbetar gränssnittet på något sätt enligt principer för visuelldesign. |
Resultatet är gott och anpassat till användarens behov utifrån flera principer för användbarhet. | Resultatet är tillfredsställande och anpassat tillanvändarens behov utifrån några principer för användbarhet. | Resultatet är tillfredsställande och anpassat till användarens behov utifrån någon enkel princip för användbarhet. |
Detta gör eleven genom att anpassa den visuella designen och interaktionen, så att gränssnittet har en god kvalitet i fråga om uppfattningsbarhet och användbarhet också för användare med funktionsnedsättningar. | Detta gör eleven genom att anpassa den visuella designen och interaktionen så att gränssnittet har en tillfredsställande kvalitet i fråga om uppfattningsbarhet och användbarhet också för användare med funktionsnedsättningar. | |
Eleven följer flera av de vedertagna konventioner som finns för den typ av applikation för vilken gränssnittet är avsett. | Eleven följer några av de vedertagna konventioner som finns för den typ av applikation för vilken gränssnittet är avsett. | Eleven följer någon av de vedertagna konventioner som finns för den typ av applikation för vilken gränssnittet är avsett. |
Eleven utvecklar enhuvudsakligen interaktiv prototyp med gott resultat i fråga om funktion,utseende och användbarhet. | Eleven utvecklar enhuvudsakligen interaktiv prototyp med tillfredsställande resultat ifråga om funktion, utseende och användbarhet. | |
Dessutom testar eleven prototypens användbarhet med flera metoder. | Dessutom testar eleven prototypens användbarhet med några metoder. | Dessutom testar eleven prototypens användbarhet med några enkla metoder. |
Eleven kompletterar prototypen med en stilguide som täcker flera av designens viktiga delar. | Eleven kompletterar prototypen med en stilguide som täcker några av designens viktiga delar. | Eleven kompletterar prototypen med en stilguide som täcker någon av designens viktiga delar. |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat utifrån projektplanen. | Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat utifrån projektplanen. | Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt utvärderar medenkla omdömen sitt arbete och resultat utifrån projektplanen. |
I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat hur det egna gränssnittet förhåller sig till teoribildningen om människa–datorinteraktion. | I utvärderingen diskuterar eleven utförligt hur det egna gränssnittet förhåller sig till teoribildningen om människa–datorinteraktion. | Iutvärderingen diskuterar eleven översiktligt hur det egna gränssnittet förhåller sig till teoribildningen om människa–datorinteraktion. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat, utifrån några exempel ivardagen, för på vilket sätt integritet och etik har betydelse förutformningen av datorsystem, gränssnitt och tjänster utformade eftergeografisk kontext. | Eleven redogör utförligt, utifrån några exempel i vardagen, för på vilket sätt integritet och etik har betydelse för utformningen avdatorsystem, gränssnitt och tjänster utformade efter geografisk kontext. | Eleven redogör översiktligt, utifrån några exempel i vardagen, för på vilket sätt integritet och etik har betydelse för utformningen avdatorsystem, gränssnitt och tjänster utformade efter geografisk kontext. |
Dessutom hänvisar eleven i sin redogörelse tilllagar och andra bestämmelser inom området. | Dessutom hänvisar eleven i sin redogörelse till lagar och andrabestämmelser inom området. | |
Eleven använder med säkerhet terminologi inom området. | Eleven använder med viss säkerhet terminologi inom området. | |
Dessutom ger eleven förslag på hur arbetet kan förbättras. | - | - |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .