Grafisk produktion 2
Kurskod: GRFGRF02 Poäng: 100Kursen grafisk produktion 2 omfattar punkterna 1–6 och 9–10 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen grafisk produktion 2 omfattar punkterna 1–6 och 9–10 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare vanligt förekommande arbetsuppgifter i tvåfärgs grafisk produktion från design till efterbearbetning. | Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare vanligt förekommande arbetsuppgifter i tvåfärgs grafisk produktion från design till efterbearbetning. | Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare vanligt förekommande arbetsuppgifter i tvåfärgs grafisk produktion från design till efterbearbetning. |
I planeringen tolkar eleven med säkerhet instruktioner och underlag. | I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner och underlag. | |
Vidare väljer eleven efter samråd med handledare metod, teknik, utrustning och material som passar för uppgiften. | Vidare väljer eleven efter samråd med handledare metod, teknik, utrustning och material som passar för uppgiften. | Vidare väljer eleven i samråd med handledare metod, teknik, utrustning och material som passar för uppgiften. |
Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare förekommande arbetsuppgifter i tvåfärgs grafisk produktion från design till efterbearbetning i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. | Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare förekommande arbetsuppgifter i tvåfärgs grafisk produktion från design till efterbearbetning i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. | Eleven utför med noggrannhet och i samråd med handledare förekommande arbetsuppgifter i tvåfärgs grafisk produktion från design till efterbearbetning i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. |
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav. | Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. | |
I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner och underlag. | I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och underlag. | |
Eleven hanterar material, utrustning och maskiner med mycket gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. | Eleven hanterar material, utrustning och maskiner med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. | Eleven hanterar material, utrustning och maskiner med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. |
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön. | Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön. | |
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem i samråd med handledare. |
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för material, teknik, metoder och grafiska uttrycksmedel som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat kvalitet och slutresultat. | Eleven redogör utförligt för material, teknik, metoder och grafiska uttrycksmedel som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat kvalitet och slutresultat. | Eleven redogör översiktligt för material, teknik, metoder och grafiska uttrycksmedel som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat kvalitet och slutresultat. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen. | Eleven redogör utförligt för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen. | Eleven redogör översiktligt för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen. |
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt redogör utförligt och nyanserat för betydelsen av samarbete. | Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt redogör utförligt för betydelsen av samarbete. | Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt redogör översiktligt för betydelsen av samarbete. |
Dessutom använder eleven med säkerhet korrekt fackspråk. | Dessutom använder eleven med viss säkerhet korrekt fackspråk. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | |
Eleven förutser också svårigheter som kan uppstå och anpassar planering och organisation efter det. | - | - |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .