Gymnasieingenjören i praktiken
Kurskod: GYNGYM3 Poäng: 200Kursen gymnasieingenjören i praktiken omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen gymnasieingenjören i praktiken omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur ingenjörsrollen vuxit fram i vårt samhälle, vilken roll den har i dag och kan tänkas ha i framtiden. | Eleven beskriver utförligt hur ingenjörsrollen vuxit fram i vårt samhälle, vilken roll den har i dag och kan tänkas ha i framtiden. | Eleven beskriver översiktligt hur ingenjörsrollen vuxit fram i vårt samhälle, vilken roll den har i dag och kan tänkas ha i framtiden. |
Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade reflektioner över ingenjörens betydelse för vår tekniska utveckling. | Dessutom gör eleven välgrundade reflektioner över ingenjörens betydelse för vår tekniska utveckling. | Dessutom gör eleven enkla reflektioner över ingenjörens betydelse för vår tekniska utveckling. |
Vidare resonerar eleven utförligt och nyanserat om olika etiska frågeställningar i samband med ingenjörsarbete. | Vidare resonerar eleven utförligt om olika etiska frågeställningar i samband med ingenjörsarbete. | Vidare resonerar eleven översiktligt om olika etiska frågeställningar i samband med ingenjörsarbete. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för några företagsekonomiska teorier och begrepp samt beskriver utförligt och nyanserat hur verksamheter styrs av ekonomiska mål. | Eleven redogör utförligt för några företagsekonomiska teorier och begrepp samt beskriver utförligt hur verksamheter styrs av ekonomiska mål. | Eleven redogör översiktligt för några företagsekonomiska teorier och begrepp samt beskriver översiktligt hur verksamheter styrs av ekonomiska mål. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur värderingar, visioner och normer påverkar ett företag och dess kultur. | Dessutom beskriver eleven utförligt hur värderingar, visioner och normer påverkar ett företag och dess kultur. | Dessutom beskriver eleven översiktligt hur värderingar, visioner och normer påverkar ett företag och dess kultur. |
Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för vad entreprenörskap i tekniska företag innebär. | Vidare redogör eleven utförligt för vad entreprenörskap i tekniska företag innebär. | Vidare redogör eleven översiktligt för vad entreprenörskap i tekniska företag innebär. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för lagar och andra bestämmelser. | Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser. | Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för innebörden av juridiska begrepp och använder dem med säkerhet i relevanta sammanhang. | Dessutom redogör eleven utförligt för innebörden av juridiska begrepp och använder dem med viss säkerhet i relevanta sammanhang. | Dessutom redogör eleven översiktligt för innebörden av juridiska begrepp och använder dem med viss säkerhet i relevanta sammanhang. |
Eleven förklarar innebörden av vanligt förekommande affärsjuridiska dokument och upprättar efter samråd med handledare och med gott resultat något sådant dokument. | Eleven förklarar innebörden av vanligt förekommande affärsjuridiska dokument och upprättar efter samråd med handledare och med tillfredsställande resultat något sådant dokument. | Eleven förklarar innebörden av vanligt förekommande affärsjuridiska dokument och upprättar i samråd med handledare och med tillfredsställande resultat något sådant dokument. |
Utifrån fallbeskrivningar löser eleven med gott resultat juridiska problem. | Utifrån fallbeskrivningar löser eleven med tillfredsställande resultat juridiska problem. | Utifrån enkla fallbeskrivningar löser eleven med tillfredsställande resultat enkla juridiska problem. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur individer och grupper fungerar inom en organiserad verksamhet. | Eleven redogör utförligt för hur individer och grupper fungerar inom en organiserad verksamhet. | Eleven redogör översiktligt för hur individer och grupper fungerar inom en organiserad verksamhet. |
I redogörelsen beskriver eleven utförligt och nyanserat några modeller för kommunikation. | I redogörelsen beskriver eleven utförligt några modeller för kommunikation. | I redogörelsen beskriver eleven översiktligt några modeller för kommunikation. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för olika former av kommunikation och samverkan samt för metoder som kan användas vid konflikthantering och för att skapa motivation. | Eleven redogör också utförligt för olika former av kommunikation och samverkan samt för metoder som kan användas vid konflikthantering och för att skapa motivation. | Eleven redogör också översiktligt för olika former av kommunikation och samverkan samt för metoder som kan användas vid konflikthantering och för att skapa motivation. |
Dessutom värderar eleven med säkerhet de olika formerna och metoderna i förhållande till genomförda projekt. | Dessutom värderar eleven med viss säkerhet de olika formerna och metoderna i förhållande till genomförda projekt. | |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för gruppdynamiska problem som kan uppstå i projekt. | Eleven redogör utförligt för gruppdynamiska problem som kan uppstå i projekt. | Eleven redogör översiktligt för gruppdynamiska problem som kan uppstå i projekt. |
Eleven planerar ett projekt samt beskriver utförligt och nyanserat hur det kan genomföras och struktureras beroende på mål och behov. | Eleven planerar ett projekt samt beskriver utförligt hur det kan genomföras och struktureras beroende på mål och behov. | Eleven planerar ett projekt samt beskriver översiktligt hur det kan genomföras och struktureras beroende på mål och behov. |
Eleven upprättar med säkerhet en projektplan inom den valda tekniska profilen. | Eleven upprättar med viss säkerhet en projektplan inom den valda tekniska profilen. | |
Eleven använder med säkerhet lämpligt planeringsverktyg. | Eleven använder med viss säkerhet lämpligt planeringsverktyg. | |
I arbetet använder eleven med säkerhet kalkyler och budget. | I arbetet använder eleven med viss säkerhet kalkyler och budget. | |
Eleven väljer med säkerhet lämpliga arbetsmetoder för styrning och ledning av projektet samt gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete och resultat. | Eleven väljer med viss säkerhet lämpliga arbetsmetoder för styrning och ledning av projektet samt gör en noggrann dokumentation av sitt arbete och resultat. | Eleven väljer med viss säkerhet lämpliga arbetsmetoder för styrning och ledning av projektet samt gör en enkel dokumentation av sitt arbete och resultat. |
Dessutom föreslår eleven välgrundade och nyanserade kommunikationsstrategier och tillämpar dem med säkerhet i olika situationer. | Dessutom föreslår eleven välgrundade kommunikationsstrategier och tillämpar dem med viss säkerhet i olika situationer. | Dessutom föreslår eleven enkla kommunikationsstrategier och tillämpar dem med viss säkerhet i olika situationer. |
Eleven använder med säkerhet lämpliga tekniska och naturvetenskapliga teorier och begrepp för problemlösning samt väljer efter samråd med handledare relevanta metoder i det praktiska arbetet. | Eleven använder med viss säkerhet lämpliga tekniska och naturvetenskapliga teorier och begrepp för problemlösning samt väljer efter samråd med handledare relevanta metoder i det praktiska arbetet. | Eleven använder med viss säkerhet lämpliga tekniska och naturvetenskapliga teorier och begrepp för problemlösning samt väljer i samråd med handledare relevanta metoder i det praktiska arbetet. |
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen ett genomfört projekt samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven utvärderar med nyanserade omdömen ett genomfört projekt. | Eleven utvärderar med enkla omdömen ett genomfört projekt. |
Eleven presenterar sitt arbete med säkerhet och väljer efter samråd med handledare relevanta presentationsverktyg och presentationsmetoder. | Eleven presenterar sitt arbete med viss säkerhet och väljer efter samråd med handledare relevanta presentationsverktyg och presentationsmetoder. | Eleven presenterar sitt arbete med viss säkerhet och väljer i samråd med handledare relevanta presentationsverktyg och presentationsmetoder. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .