Den unga hästens utveckling 1b
Kurskod: HÄTDEN01b Poäng: 100Kursen den unga hästens utveckling 1b omfattar punkterna 2–10 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen den unga hästens utveckling 1b omfattar punkterna 2–10 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för unghästens näringsbehov. | Eleven redogör utförligt för unghästens näringsbehov. | Eleven redogör översiktligt för unghästens näringsbehov. |
Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för sambandet mellan unghästens exteriör, prestation och hållbarhet. | Vidare redogör eleven utförligt för sambandet mellan unghästens exteriör, prestation och hållbarhet. | Vidare redogör eleven översiktligt för sambandet mellan unghästens exteriör, prestation och hållbarhet. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för avelsmål, avelsvärde, arvbarhet och nedärvning. | Eleven redogör utförligt för avelsmål, avelsvärde, arvbarhet och nedärvning. | Eleven redogör översiktligt för avelsmål, avelsvärde, arvbarhet och nedärvning. |
Eleven planerar efter samråd med handledare arbetsuppgifter med hästar. | Eleven planerar efter samråd med handledare arbetsuppgifter med hästar. | Eleven planerar i samråd med handledare arbetsuppgifter med hästar. |
I planeringen upprättar eleven en genomarbetad skötsel- och träningsplan med utgångspunkt i unghästars behov och verksamhetens omfattning. | I planeringen upprättar eleven en genomarbetad skötsel- och träningsplan med utgångspunkt i unghästars behov och verksamhetens omfattning. | I planeringen upprättar eleven en enkel skötsel- och träningsplan med utgångspunkt i unghästars behov och verksamhetens omfattning. |
Vidare gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras. | Vidare gör eleven välgrundade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras. | Vidare gör eleven enkla bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras. |
Eleven sköter och hanterar efter samråd med handledare unghästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. | Eleven sköter och hanterar efter samråd med handledare unghästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. | Eleven sköter och hanterar i samråd med handledare unghästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. |
Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare hjälpmedel, utrustning och stall på ett ansvarsfullt och säkert sätt. | Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare hjälpmedel, utrustning och stall på ett ansvarsfullt och säkert sätt. | Dessutom sköter och hanterar eleven i samråd med handledare hjälpmedel, utrustning och stall på ett ansvarsfullt och säkert sätt. |
Med utgångspunkt i hästars näringsbehov upprättar eleven med säkerhet en välgrundad och utförlig foderstat. | Med utgångspunkt i hästars näringsbehov upprättar eleven med viss säkerhet en välgrundad foderstat. | Med utgångspunkt i hästars näringsbehov upprättar eleven med viss säkerhet en enkel foderstat. |
I arbetet hanterar eleven med mycket gott handlag unghästar. | I arbetet hanterar eleven med gott handlag unghästar. | I arbetet hanterar eleven med visst handlag unghästar. |
Resultatet av arbetet är gott. | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. | |
Eleven löser också efter samråd med handledare de problem som uppstår vid arbete med unghästar. | Eleven löser också efter samråd med handledare de problem som uppstår vid arbete med unghästar. | Eleven löser också i samråd med handledare de problem som uppstår vid arbete med unghästar. |
Vidare arbetar eleven ergonomiskt med hästar, tillhörande utrustning och stall. | Vidare arbetar eleven ergonomiskt med hästar, tillhörande utrustning och stall. | |
Eleven för noggranna och utförliga journalanteckningar över arbetet med hästar och deras skötsel samt rapporterar med säkerhet förändringar hos hästarna eller i deras miljö. | Eleven för noggranna journalanteckningar över arbetet med hästar och deras skötsel samt rapporterar med viss säkerhet förändringar hos hästarna eller i deras miljö. | Eleven för enkla journalanteckningar över arbetet med hästar och deras skötsel samt rapporterar med viss säkerhet förändringar hos hästarna eller i deras miljö. |
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. | Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. | Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .