Eleven observerar i samband med stallturer hästars utseende och beteende samt drar utifrån sina observationer välgrundade och nyanserade slutsatser om hästarnas kondition och välbefinnande.
|
Eleven observerar i samband med stallturer hästars utseende och beteende samt drar utifrån sina observationer välgrundade slutsatser om hästarnas kondition och välbefinnande.
|
Eleven observerar i samband med stallturer hästars utseende och beteende samt drar utifrån sina observationer enkla slutsatser om hästarnas kondition och välbefinnande.
|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för faktorer som bidrar till en god miljö för hästar samt för hur miljön kan förbättras.
|
Eleven redogör utförligt för faktorer som bidrar till en god miljö för hästar samt för hur miljön kan förbättras.
|
Eleven redogör översiktligt för faktorer som bidrar till en god miljö för hästar samt för hur miljön kan förbättras.
|
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för skador och sjukdomar hos hästar samt för hur de kan förebyggas.
|
Dessutom redogör eleven utförligt för skador och sjukdomar hos hästar samt för hur de kan förebyggas.
|
Dessutom redogör eleven översiktligt för skador och sjukdomar hos hästar samt för hur de kan förebyggas.
|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hästars reproduktionsbiologi samt för hur avelsarbete går till.
|
Eleven redogör utförligt för hästars reproduktionsbiologi samt för hur avelsarbete går till.
|
Eleven redogör översiktligt för hästars reproduktionsbiologi samt för hur avelsarbete går till.
|
Eleven planerar efter samråd med handledare arbetsuppgifter med hästar.
|
Eleven planerar efter samråd med handledare arbetsuppgifter med hästar.
|
Eleven planerar i samråd med handledare arbetsuppgifter med hästar.
|
I planeringen upprättar eleven en genomarbetad skötselplan med utgångspunkt i hästarnas behov och verksamhetens omfattning.
|
I planeringen upprättar eleven en genomarbetad skötselplan med utgångspunkt i hästarnas behov och verksamhetens omfattning.
|
I planeringen upprättar eleven en enkel skötselplan med utgångspunkt i hästarnas behov och verksamhetens omfattning.
|
Eleven gör välgrundade och nyanserade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna i stallarna ska genomföras.
|
Eleven gör välgrundade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna i stallarna ska genomföras.
|
Eleven gör enkla bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna i stallarna ska genomföras.
|
Eleven sköter och hanterar efter samråd med handledare hästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
|
Eleven sköter och hanterar efter samråd med handledare hästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
|
Eleven sköter och hanterar i samråd med handledare hästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
|
Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare stall och utrustning.
|
Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare stall och utrustning.
|
Dessutom sköter och hanterar eleven i samråd med handledare stall och utrustning.
|
I arbetet hanterar eleven med mycket gott handlag hästar i olika åldrar och utvecklingsstadier.
|
I arbetet hanterar eleven med gott handlag hästar i olika åldrar och utvecklingsstadier.
|
I arbetet hanterar eleven med visst handlag hästar i olika åldrar och utvecklingsstadier.
|
Med utgångspunkt i hästarnas näringsbehov upprättar eleven med säkerhet en välgrundad och utförlig foderstat.
|
Med utgångspunkt i hästarnas näringsbehov upprättar eleven med viss säkerhet en välgrundad foderstat.
|
Med utgångspunkt i hästarnas näringsbehov upprättar eleven med viss säkerhet en enkel foderstat.
|
Resultatet av arbetet är gott.
|
|
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
|
I arbetet utför eleven efter samråd med handledare dagliga rutiner samt daglig och periodisk tillsyn och kontroll av den tekniska utrustningens funktion.
|
I arbetet utför eleven efter samråd med handledare dagliga rutiner samt daglig och periodisk tillsyn och kontroll av den tekniska utrustningens funktion.
|
I arbetet utför eleven i samråd med handledare dagliga rutiner samt daglig och periodisk tillsyn och kontroll av den tekniska utrustningens funktion.
|
Eleven löser också efter samråd med handledare de problem som uppstår.
|
Eleven löser också efter samråd med handledare de problem som uppstår.
|
Eleven löser också i samråd med handledare de problem som uppstår.
|
Eleven arbetar ergonomiskt med hästar, tillhörande utrustning och stall.
|
|
Eleven arbetar ergonomiskt med hästar, tillhörande utrustning och stall.
|
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
|
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
|
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|