Friskvård och hälsa
Kurskod: HAAFRI0 Poäng: 100Kursen friskvård och hälsa omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen friskvård och hälsa omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för faktorer som påverkar människors hälsa och välbefinnande samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser. | Eleven redogör utförligt för faktorer som påverkar människors hälsa och välbefinnande samt förklarar enkla samband och drar välgrundade slutsatser. | Eleven redogör översiktligt för faktorer som påverkar människors hälsa och välbefinnande samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för några folksjukdomar samt hur de kan förebyggas och behandlas. | Dessutom redogör eleven utförligt för några folksjukdomar samt hur de kan förebyggas och behandlas. | Dessutom redogör eleven översiktligt för några folksjukdomar samt hur de kan förebyggas och behandlas. |
I redogörelserna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier. | I redogörelserna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier. | |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten samt för internationella överenskommelser inom området. | Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten samt för internationella överenskommelser inom området. | Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten samt för internationella överenskommelser inom området. |
Eleven planerar och genomför, efter samråd med handledare, vägledande hälsosamtal och hälsofrämjande aktiviteter med ett gott resultat. | Eleven planerar och genomför, efter samråd med handledare, vägledande hälsosamtal och hälsofrämjande aktiviteter med ett tillfredsställande resultat. | Eleven planerar och genomför, i samråd med handledare, vägledande hälsosamtal och hälsofrämjande aktiviteter med ett tillfredsställande resultat. |
Eleven utvärderar resultatet med välgrundade och nyanserade omdömen och motiverar utförligt och nyanserat tillvägagångssättet. | Eleven utvärderar resultatet med välgrundade omdömen och motiverar utförligt tillvägagångssättet. | Eleven utvärderar resultatet med enkla omdömen och motiverar översiktligt tillvägagångssättet. |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av utfört arbete. | Eleven gör en noggrann dokumentation av utfört arbete. | Eleven gör en enkel dokumentation av utfört arbete. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar. | Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar. | Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar. |
I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. |
Eleven kommunicerar med säkerhet i samarbete och möten med människor. | Eleven kommunicerar med viss säkerhet i samarbete och möten med människor. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .